Училище є правонаступником Житомирської фармацевтичної школи, заснованої на державній власності відповідно до Постанови Ради Народних Комісарів УРСР від 14.08.1938 р. № 118. У 1954 р. фармацевтичну школу перейменовано в Житомирське фармацевтичне училище.


У 1988 р., з нагоди 50-річчя з дня заснування навчального закладу, Постановою Ради Міністрів УРСР від 15.10.1988 р. № 350 училищу присвоєно ім'я Г.С. Протасевича, випускника училища, учасника Великої Вітчизняної війни, члена обласного підпілля.


За рахунок коштів місцевого бюджету в 1986 році побудовано типовий навчальний корпус загальною площею понад 8 тис. кв.м.


За наслідками ліцензування (ліцензія серія А, 3 235233 від 145.11.02 р.) училище має право на впровадження освітньої діяльності, пов'язаної з наданням вищої освіти на рівні кваліфікаційних вимог до молодшого спеціаліста за напрямами та спеціальностями:
1101 Медицина 5.110103 - лабораторна діагностика;
1101 Медицина 5.110105 - медико-профілактична справа;
1102 Фармація 5.110201 - фармація.


Акредитований у 1999 році навчальний заклад (сертифікат серії СД-1 № 064969 відповідно до рішення ДАК від 9.07.1999 р., протокол № 21) має право видачі випускникам дипломів про вищу освіту державного зразка.


Відповідно до рішення ДАК від 9.07.2002 р., протокол № 40, училище віднесене до вищих навчальних закладів першого рівня акредитації.


Відповідно до рішення Житомирської регіональної експертної ради ліцензування та атестації від 12.03.1999 р., протокол № 3 ліцензії (серія ЗОД-ІІІ, № 060010), училищу надано право на впровадження освітньої діяльності за рівнем повної загальної середньої освіти і видачі документа про повну загальну середню освіту.


Відповідно до рішення ДАК МОН України від 20.02.2000 р., протокол № 25 училищу надано право впровадження освітньої діяльності, пов'язаної з наданням освіти на рівні кваліфікованих вимог до підвищення кваліфікації зі спеціальності: 1102 фармації 5.110.1201- фармація.


Діяльність училища базується на виконанні вимог Конституції України, Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту", "Про місцеве самоврядування в Україні" та інших нормативно-правових документів, які регламентують діяльність закладів освіти України та Статуту училища.
За 65 років існування фармацевтичне училище підготувало близько 12 тисяч фахівців для забезпечення молодшими спеціалістами фармацевтичної галузі охорони здоров'я України. Випускники училища стали провідними спеціалістами фармацевтичної галузі, науковцями, деканами, завідувачами кафедр фармацевтичних факультетів вищих медичних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації, керівниками аптечних установ та лікувально-профілактичних закладів.


Так, Федір Петрович Тринус, заслужений діяч наук, доктор медичних наук, професор, нині директор Київського науково-дослідного інституту фармакології та токсикології МОЗ України;
Валентин Михайлович Толочко, доктор фармацевтичних наук, професор, був першим проректором Національного фармацевтичного університету;
Петро Овксентійович Безуглий, доктор фармацевтичних наук, професор, проректор Національного фармацевтичного університету з міжнародних зв'язків;
Володимир Васильович Петренко, доктор фармацевтичних наук, професор, декан фармацевтичного факультету Запорізького медичного університету;

Віктор Йосипович Шатило, кандидат медичних наук, заслужений лікар України, зараз директор Житомирського базового медичного коледжу;
Володимир Олександрович Печенюк, кандидат фармацевтичних наук, доцент Санкт-Петербурзької хіміко-фармацевтичної академії;
Галина Леонідівна Рипун, кандидат фармацевтичних наук.


Немало сил і творчої енергії у створення навчально-матеріальної бази, удосконалення навчально-виховного процесу і підготовку фармацевтичних кадрів внесли директори: В. Л. Нахшин (1938-1941 рр.), С. Ф. Грінман (1944-1950 рр.), Г. І. Васильєва (1950-1972 рр.), І. З. Рибачук (1972-1969 рр.).


До речі, І. З. Рибачук - співавтор підручника для фармацевтичних та медичних училищ "Фармакогнозія" (Москва: Медицина, 1984; 1993 рр.), довідника із заготівлі лікарських рослин (Київ: Урожай, 1971, 1972, 1974, 1975, 1978, 1989 рр.). Він підготував до видання підручник "Фармакогнозія" для навчальних закладів України І-ІІ рівнів акредитації. За роки керівництва І. З. Рибачука було збудовано типовий навчальний корпус (1986 р.).


З 1996 р. фармацевтичне училище очолює Євген Володимирович Хомік, відмінник охорони здоров'я, заслужений працівник народної освіти України.


Під його керівництвом значно зміцнено навчально-матеріальну базу училища, вирішено питання комп'ютеризації та технізації навчально-виховного процесу переобладнано навчальні кабінети і лабораторії з усіх спеціальностей на рівні сучасних вимог, упорядковано прилеглу територію. Кредо директора: удосконалення навчально-матеріальної бази і 100%-не забезпечення робочого місця студента та викладача на сучасному рівні.


До комплексу навчально-матеріальної бази входить типовий корпус загальною площею близько 8 тис. кв.м., у якому розташовано 43 навчальні кабінети і лабораторії, два комп'ютерні класи, обладнані комп'ютерами останнього покоління, бібліотека з читальною залою і книжковим фондом близько 80 тис. примірників навчальної, наукової й періодичної літератури, актова та спортивна зали, їдальня, аптечний кіоск, медичний пункт. На прилеглій території розташовані спортивні майданчики, город лікарських рослин.


Навчальні та спортивно-побутові приміщення училища мають сучасні інтер'єри, міською владою прилегла територія визнана зразковою - вона відповідає санітарно-гігієнічним та екологічним вимогам.


Навчально-матеріальна база фармацевтичної спеціальності неодноразово аналізувалася працівниками Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України, представниками ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації та визнана міцною і кращою серед ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації України.


Саме тому навчальний заклад став автором створення "Норм оснащення навчальних кабінетів і лабораторій спеціальності "Фармація", затверджених галузевим управлінням освіти і науки Міністерства охорони здоров'я.


Навчально-виховний процес у навчальному закладі забезпечують 53 штатні викладачі, 36 з них мають вищу кваліфікаційну категорію, 12 - викладачів-методистів, 12 працівників - відмінники охорони здоров'я України, 3 - відмінники народної освіти України.
В училищі викладачі об'єднані у 9 циклових методичних комісій. Функціонують 2 відділення: "Фармація", "Лабораторна діагностика. Медико-профілактична справа".


Значна увага приділяється підвищенню професійної підготовки викладачів. Відповідно до 5-річного плану перепідготовки вони проходять тематичне удосконалення у Національному медичному університеті ім. О.О. Богомольця, Київській медичній академії післядипломної освіти ім. П.Л. Шупіка, Українському державному хіміко-технологічному університеті, Житомирському інституті післядипломної педагогічної освіти.
Планово здійснюється стажування фахівців у аптеках та лікувально-профілактичних закладах м. Житомира. Викладачі училища є авторами навчальних планів, підручників, навчальних посібників тощо.


На базі училища, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України, створено робочу групу з розробки Державного стандарту за спеціальністю "Фармація". Процес її виконання колектив училища використав і використовує як можливість чергового спілкування з практичною фармацією і наповнення складових Державного стандарту навчальними проблемами сучасної фармацевтичної науки і практики.


Центральний методичний кабінет Міністерства охорони здоров'я України затвердив галузеві навчальні програми з навчальних дисциплін, за якими працюють фармацевтично відділення медичних училищ та коледжів України, 26 навчальних програм затверджені в училищі як внутрішні.


Розроблено та оформлено такі методичні посібники: "Кількісний аналіз (титрометричний), практикум до лабораторних робіт" (Н.П. Гирина); "Тестові завдання з культурології" (Г.В. Козаченко); "Настої, відвари, слизи та фітопрепарати заводського виготовлення" (В.М. Обухова); "Тестовий контроль знань з технології ліків" (Н.Б. Андрощук, О.С. Марчук, В.М. Обухова); "Відеофільми на заняттях іноземної мови" (Л.І. Кравчук); "Ситуаційні завдання для контролю знань, умінь студентів з навчальних дисциплін "Фармація", "Лабораторна діагностика", "Медико-профілактична справа" (З.М. Крук, В.М. Обухова).


Викладачами створено 36 відеофільмів, а для контролю якості знань студентів понад 100 контролюючих програм на ПЕОМ. Навчальні дисципліни забезпечені тестами, ситуаційними завданнями, іншим дидактичним матеріалом.


Вивчено та узагальнено досвід роботи викладачів, які займаються педагогічною творчістю інноваційного рівня, їх досвід рекомендовано для впровадження у навчальний процес:
- Г.В. Козаченко, викладача української мови та культурології: організація та проведення семінарських занять, створення роздаткового дидактичного матеріалу, розробка тестових завдань з культурології та мови, використання технічних засобів навчання, формування національної свідомості студентів; організація роботи зі студентами зі створення збірки поезій студентів училища "Первоцвіт";
- Л.І. Кравчук, викладача англійської мови: використання відеофільмів на навчальних заняттях з іноземної мови та позааудиторна робота зі студентами, організація та проведення Дня Святого Валентина;
- В.В. Виговської, викладача математики: проведення навчальних занять методом КВВМ (клуб веселих винахідливих математиків), впровадження особистісно-орієнтованого методу навчання, організація та проведення математичних вечорів;
- І.Д. Бойчук, викладача аналітичної хімії: система роботи з оснащенням лабораторії, створення навчально-методичного комплексу забезпечення якості проведення навчально-виховного процесу;
- В.М. Обухової, Г.Д. Гоженко, викладачів латинської мови: організація самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни;
- Створення та оснащення навчально-матеріальної бази лабораторій для якісного забезпечення навчально-виховного процесу: О.С. Марчук, зав. лабораторією "Технології ліків";
- В.П. Горкуші, зав. лабораторією "Організації економіки фармації з основами менеджменту";
- Л.І. Лигіної, зав. лабораторією "Фармакології";
- Л.В. Варлахової, зав. лабораторією "Фармакогнозії";
- А.М. Шекеля, зав. лабораторією "Органічної хімії": організація науково-дослідницької роботи;
- Н.П. Гириної, викладача аналітичної хімії: створення та оформлення контролюючих та навчальних програм для студентів на ПЕОМ з таких навчальних дисциплін: "Неорганічна хімія", "Аналітична хімія", "Техніка лабораторних робіт".


В училищі проводиться науково-дослідницька робота із залученням студентів.


Викладач органічної хімії А.М. Шекель у співавторстві з викладачами Житомирського університету ім. І.Я. Франка проводить наукову діяльність. З тезами доповідей про результати досліджень він виступає на конференціях, наукових читаннях, з'їздах: "Вивчення антиексудативної дії в ряді ацетилсаліцилової кислоти" (м. Тернопіль, 2001 р.), "Результати вивчення гострої токсичності та анальгетичної дії деяких похідних ацетилсаліцилової кислоти" (Дніпропетровськ, 2001 р.), "Синтез ненасичених функціональних похідних сполук через фосфоліпіди" (Ніжин, 2002 р.), "Поєднання в молекулі ацетилсаліцилових та холестеринових фрагментів..." (Харків, 2002 р.), "Алкіліденфосфорани: реакційна здатність, препаративні можливості" (Черкаси, 2003 р.).


Викладачі діляться досвідом роботи на відкритих навчальних заняттях як зі своїми колегами, так і з колегами інших навчальних закладів.


З досвідом роботи навчального закладу за останній час знайомилися:
- рада директорів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації Житомирської області, яка існує при базовому автомобільно-шляховому коледжі (26.02.2002 р.).

Відкриті навчальні заняття провели викладачі Г.В. Козаченко (українська та зарубіжна культура), О.С. Марчук (технологія ліків), А.М. Шекель (біологічна хімія з біологічними методами досліджень);
- заступники директорів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації з навчальної роботи (30.05.2002 р.). Відкриті навчальні заняття для них провели викладачі: Н.О. Береза, Г.В. Козаченко, А.М. Шекель;
- ректори ВНЗ ІV рівня акредитації Житомирського університету, Житомирського технологічного університету, Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова.


Міцна навчально-матеріальна база училища та високий кадровий потенціал викладачів дали можливість розпочати з 2003-2004 навчального року спільну ступеневу підготовку на фармацевтичному факультеті Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова і Житомирського фармацевтичного училища ім. Г.С. Протасевича провізорів (заочна форма навчання, термін навчання 4,5 року), за участю науково-педагогічних працівників Українського фармацевтичного університету (м. Харків), науково-педагогічних працівників Львівського національного медичного університету ім. Данила Галицького, методичних об'єднань викладачів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації: хіміків, математиків, фізиків, філологів, викладачів іноземної мови, фізичного виховання.


Всі відзначили міцну навчально-матеріальну базу навчального закладу.


Головне управління освіти і науки МОЗ України (Ю.В. Вороненко - начальник управління, Т. І. Чернишенко - заступник начальника управління) стало ініціатором та організатором проведення у навчальному закладі Всеукраїнської конференції працівників медичних училищ, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів-фармацевтів (травень, 1999 р.).


Конференція була присвячена проблемі якісної професійної підготовки фахівців для фармацевтичної галузі.


Досвід роботи колективу щодо рівня професійної підготовки фармацевтів схвалено І Всеукраїнським з'їздом медичних і фармацевтичних спеціалістів (вересень, 1999 р.). Рішенням цього з'їзду училище затверджено як методичний Центр післядипломної освіти фармацевтів України.
Післядипломна освіта здійснюється як за рахунок державних коштів, так і на умовах контракту з урахуванням розвитку мережі приватних аптечних установ. Це дало значну економію бюджетних коштів. Викладачі училища розробили нову за змістом програму післядипломної освіти, взявши за основу пропозиції практичних працівників фармацевтичної галузі. Проводиться комп'ютерний контроль знань курсантів, втілюється очно-заочна форма навчання.


В училищі склалася чітка система виховної роботи. Основним її напрямом є формування гармонійно розвиненої особистості, освіченого фахівця, відродження національної культури, звичаїв, обрядів. За календарем відзначаються державні та національні свята: День Святого Миколая, Різдво Христове, Великдень, День Конституції України, Незалежності України; зустрічі з поетами-земляками (Валентин Грабовський "Мої літа - моє життя", І. І. Бондарчук "Українка нашого краю"...); відбуваються зустрічі з ветеранами війни і праці, заходи із вшануванням пам'яті загиблих у Великій Вітчизняній війні, Дні партизанської слави.


Щороку проводиться цикл заходів до Дня української писемності та мови "Джерела нашої духовності", "Рідна мова моя", "Рушники мого дитинства", "Українська національна символіка". До Всесвітнього дня здоров'я проводиться цикл заходів: "Пропонуємо здоровий спосіб життя". На тематичних тижнях циклових методичних комісій відбувається представлення навчальних дисциплін.


Значну зацікавленість виявляють студенти до огляду творчих обдарувань студентів, присвячених міжнародному Дню студента, тематичних курсів "Міс фармація", "Ми шукаємо таланти". Тематичні виставки композицій квітів, присвячених Дню працівників освіти, збирають чимало учасників і ще більше зацікавлених глядачів.


З метою запобігання наркоманії та алкоголізму серед молоді, в училищі використовується комплексний план заходів з питань попередження правопорушень, пияцтва, тютюнопаління, захворювання на СНІД. План передбачає різноманітні форми масової та індивідуальної роботи зі студентами: проводяться тижні циклових методичних комісій клінічних, мікробіологічних, гігієнічних дисциплін, на проведення яких запрошуються медичні працівники лікарень міста. На навчальних заняттях викладачі використовують матеріали наказів МОЗ України щодо організації медичної допомоги та догляду за ВІЛ-інфікованими хворими, матеріали управління охорони здоров'я Житомирської обласної державної адміністрації, Обласного медичного центру, видрукувані у медичному інформаційно-аналітичному віснику, для попереджувальної роботи з наркоманії, алкоголізму, тютюнопаління.


Студенти училища брали участь у міських, обласних оглядах-конкурсах художньої самодіяльності серед студентських колективів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації Житомирської області "Студентські перлини - тобі, рідне Полісся". Першою премією відзначені Лариса Паламарчук, Ірина Гордійчук. Лауреатами стали Інна Данілова, Микола Корбут.


Спортивні команди училища беруть участь у змаганнях Універсіади Житомирщини серед ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації (баскетбол, волейбол, настільний теніс, легка атлетика), де часто посідають призові місця.


За розпорядженням МОЗ України, розпочинаючи з 2000 року, навчальний заклад став базою проведення Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності серед студентів вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації України зі спеціальності "Фармація".

Переможцями конкурсів стали студенти-випускники Житомирського фармацевтичного училища, які нині продовжують навчання у ВНЗ ІV рівня акредитації: Оксана Онищенко (2000 р.) та Ірина Луцак (2001 р.) здобувають професійну освіту за фахом у Вінницькому національному медичному університеті ім. М. І. Пирогова, Катерина Тиновська (2002 р.), Ольга Бака (2003 р.) стали студентками Київського національного медичного університету ім. О. О. Богомольця.


Студенти училища беруть участь у конкурсі знавців української мови ім. Петра Яцика на рівні ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.


З 2000 року училище є учасником Міжнародної виставки навчальних закладів "Сучасна освіта в Україні", яку організовує і проводить Міністерство освіти і науки України, де отримано 4 дипломи за вагомий внесок у розвиток національної системи освіти.


Училище брало участь і в обласній виставці навчальних закладів "Освіта Житомирщини - 10 років незалежності" і було нагороджене дипломом за активне впровадження у навчально-виховний процес педагогічних інновацій та нових освітніх технологій.


Набутим досягненням училище завдячує обласній державній адміністрації, обласній раді, начальнику управління охорони здоров'я облдержадміністрації З. М. Парамонову, Головному управлінню освіти і науки МОЗ України.


Сьогодні навчальний заклад окреслює перспективу подальшого розвитку, а саме:
- успішно пройти чергову акредитацію навчального закладу, використати можливості матеріально-технічного, навчально-методичного і кадрового забезпечення фармацевтичної спеціальності в училищі з напряму "Фармація" з спеціальності 5.110201 "Фармація" за ІІ рівнем підготовки фахівців;
- зміцнювати ділові контакти та співдружність з практичною фармацією для вирішення проблем навчально-виховного процесу;
- реалізувати повною мірою принцип прозорості навчальних планів і програм з метою вилучення дублювання та більш повної орієнтації їх на вимоги сучасної фармацевтичної післядипломної освіти;
- роботу педагогічного колективу спрямовувати на якісну співпрацю спільної підготовки для фармацевтичної галузі охорони здоров'я провізорів Вінницьким національним медичним університетом ім. М.І. Пирогова з Житомирським фармацевтичнм училищем ім. Г.С. Протасевича;
- ввести в дію автономну котельню для опалення навчального закладу.


Педагогічний колектив училища спрямовує свої зусилля на виконання завдань, визначених державою у справі якісної підготовки фахівців для системи охорони здоров'я України.