В п'ятницю 29 липня 2011 року відбулося виїзне засідання колегії управління охорони здоров’я в м. Коростишеві. Надаємо вашій увазі виступ в.о. начальника УОЗ ОДА О. М. Торбаса на колегії управління охорони здоров`я облдержадміністрації

 

Шановна президіє, колеги!

Сьогодні ми підводимо підсумки діяльності галузі та виконання заходів програми соціально-економічного розвитку за перше півріччя 2011 року. На підсумковій колегії за 2010 рік було прийнято рішення оголосити 2011 рік роком боротьби з онкологічними захворюваннями. Щорічно в Україні від онкозахворювань помирає біля 90 тисяч, в області – близько двох тисяч осіб. В області рішенням четвертої сесії VI скликання від 17.03.11 № 139 затверджена програма щодо боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року.  
Що маємо за перше півріччя?   Показник захворюваності на злоякісні новоутворювання за І півріччя 2011 року практично залишився на рівні минулого року і складає  122,7 на 100 тис. населення проти 124,5 за аналогічний період минулого року, в т.ч. серед сільських жителів (показники 119,4 та 117,4 відповідно).
У заходах програми соціально-економічного розвитку очікуваними результатами боротьби з онкологічними захворюваннями є також зменшення первинної інвалідності від новоутворень. За 6 міс. 2011 року цей показник склав 6,0  на 10 тис. нас. проти 6,3 аналогічного періоду 2010 року, з них злоякісні 5,9 та 6,1 відповідно.  Позитивна динаміка зниження даного показника відмічена у Коростишівському, Бердичівському, Чуднівському районах.  
Ще одним показником визначено стабілізацію онкозахворюваності серед дітей  (0-17 років) – 11,5 на 100 тис. дитячого населення за рік. За 6 міс. 2011 року цей показник склав 3,2 на 100 тис. дитячого населення проти 6,2 на 100 тис. у 2010 році. Відсутні випадки захворюваності серед дітей у Баранівському, Бердичівському, Коростишівському та Попільнянському районах.
Але нас сьогодні турбує питома вага занедбаних випадків онкозахворювань у ІІІ-ІУ ст. (візуальні форми), яка  зросла в області майже на 14,3% – 19,8% проти  17,3% за аналогічний період 2010 року), у т.ч. серед сільських жителів 23,3% проти 22,6% у 2010 році. Питома вага занедбаних випадків у ІУ ст. захворювання становить 19,3% (у 2010 році – 16,8%),  у т.ч.  серед сільських жителів – 21,4% проти 18,7% за 6 міс. 2010 року.  Питома вага раку молочної залози ІІІ-ІУ ст. у сільських жителів – 39,6% (проти 32,3%  у 2010 році). У Коростишівському районі за звітний період відмічена позитивна динаміка щодо зменшення питомої ваги онкологічних захворювань у ІІІ ст.  зниження у 2 рази (показники 8,6% та 17,4% відповідно), у т.ч. і серед сільських мешканців – показник 8,7% проти 10,0% за аналогічний період минулого року. Як позитивний факт слід відмітити, що у Коростишівському районі відсутні занедбані випадки раку молочної залози серед сільських жінок.
Крім того, є позитивні зрушення у зменшенні питомої ваги занедбаних випадків онкологічних захворювань у ІІІ стадії у Любарському (7,1% проти 18,4%), Брусилівському (10% проти 25%), Червоноар-мійському (10% проти 18,4%) районах. Відсутні занедбані випадки раку молочної залози та шийки матки серед сільських жінок у Брусилівському та Любарському районах.
За рейтинговими показниками та виконанням очікуваних показників заходів програми соціально – економічного розвитку Коростишівський район посідає перші місця.
Фінансування: заплановані кошти склали 7290 тис.грн., виділено – 1927,9 тис.грн., що складає 26,4% від запланованих коштів,у т.ч.заплановані кошти з держбюджету – 6890,9 тис.грн., виділено – 1559,1 тис.грн. або 22,6 %. заплановані кошти з обласного бюджету – 700,0 тис.грн., виділено - 265,8 тис.грн. або 38%. Крім того, виділено 103,0 тис.грн. з місцевих бюджетів.
Проблемними питаннями щодо боротьби з онкологічними захворюваннями до кінця року залишаються:
- відкриття хоспісів у містах  Житомирі, Новограді-Волинському, Бердичеві, Коростишеві, Малині, Овручі;
- оновлення рентгенологічної, ультразвукової, ендоскопічної апаратури;
- моніторинг проведення профілактичних оглядів щодо виявлення онкологічних захворювань на ранніх стадіях;
- навчання на робочих місцях в обласному онкологічному диспансері молодшого персоналу з медичною освітою з питань проведення профілактичних оглядів, у т.ч. цитологічного обстеження.
Невідкладного вирішення наразі потребує питання надання невідкладної допомоги як на первинному рівні, так і вторинному. Розроблено проект Закону України «Про загальнодержавну систему надання екстреної медичної допомоги». Закон визначає правові, організаційні та інші засади функціонування та розвитку загальнодержавної системи надання екстреної медичної допомоги, як елемента національної безпеки держави. Законопроектом передбачено побудову чіткої вертикалі надання такої допомоги, виокремлення догоспітального та госпітального етапів.
Для забезпечення надання невідкладної допомоги необхідно продовжити реорганізацію швидкої медичної допомоги. Сьогодні надання невідкладної допомоги забезпечує обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф,  станція швидкої допомоги, 25 відділень швидкої допомоги та 14 пунктів тимчасового базування швидкої допомоги. Для підготовки фахівців з надання невідкладної допомоги створений навчальний центр на базі обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Прошу головних лікарів  продовжити відкриття пунктів тимчасового базування швидкої допомоги на базі дільничних лікарень, лікарських амбулаторій, ФАПів для забезпечення 15- хвилинного доїзду швидкої допомоги.
У рамках заходів підготовки щодо проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу розроблені пропозиції щодо відкриття таких пунктів для кожного району. Розглянемо відкриття таких пунктів у Коростишівському районі, який обслуговує 40 тис.нас. Згідно з пропозиціями вищезазначених заходів для забезпечення прибуття бригад швидкої медичної допомоги на місце випадку ДТП у 10-хвилинний термін на автомобільних дорогах загального користування, що задіяні до проведення Євро-2012 необхідно відкрити пункти на базі ФП сс. Царівка та В. Кошарища. Ми ж сьогодні пропонуємо  розглянути питання щодо відкриття  пунктів тимчасового базування у сс. Старосільці, Студениця, Шахворостівка, Віленька , щоб і після проведення Євро-2012 ми забезпечили 15-хвилинний  доїзд для надання невідкладної допомоги. Звичайно, це завдання не одного місяця, тому що для надання належної допомоги необхідно придбати санітарний транспорт, забезпечити укомплектування його та сумки для надання невідкладної допомоги !
Демографічна ситуація
За попередніми даними, рівень народжуваності у I півріччі 2011 року склав 11,02‰  проти 11,41‰  у I півріччі 2010 року. Показник смертності  становить 16,59 ‰  проти 17,11‰  у I півріччі 2010 року. Природний приріст у I півріччі 2011 року становить мінус 5,57‰ проти мінус 5,7‰  у I півріччі 2010 року.
Показник малюкової смертності за 6 місяців 2011 року склав 6,72‰  на 1000 народжених живими проти 9,25‰ аналогічного періоду минулого року. Зниження на 27,4%. Випадків материнської смертності у I півріччі 2011 року не зареєстровано.  
Рівень первинної захворюваності серед усього населення у I півріччі 2011 року становить 32549,3 на 100 тис. нас. проти  33046,0 у I півріччі 2010 року (на рівні минулого року).
Як і у минулі роки,  перше місце у структурі захворюваності посідають хвороби органів дихання – 15287,4 на 100 тис. нас. проти 15705,0 у I півріччі 2010 року (–2,7%); друге місце займають травми, отруєння, інші дії зовнішніх факторів – 2665,1 на 100 тис. нас. проти 2845,0 (–6,3%); на третьому місці – хвороби сечостатевої системи  – 2380,1 на 100 тис. нас. проти 2314,8 (+2,8%). Рівень захворюваності на хвороби системи кровообігу складає 1803,4 на 100 тис. нас. проти 1572,1 у I півріччі 2010 року (+14,7%); захворюваність на хвороби органів травлення – 1422,4 на 100 тис. нас. проти  1379,6 (+3,1%).
Рівень поширеності хвороб серед усього населення у I півріччі 2011 року становить 104363,2 на 100 тис. нас. проти  103770,0 у I півріччі 2010 року (на рівні минулого року): поширеність на хвороби системи кровообігу складає 36562,2 на 100 тис. нас. проти 35815,8 у 2010 році (+2,1%); поширеність на хвороби органів дихання – 18590,9 на 100 тис. нас. проти 19087,3 (–2,6%); поширеність на хвороби органів травлення – 9744,7 на 100 тис. нас. проти 9744,5 (на рівні минулого року); поширеність на хвороби кістково-м'язової системи – 7370,4 на 100 тис. нас. проти 7014,4 (+5,1%); поширеність на хвороби сечостатевої системи – 5613,7 на 100 тис. нас. проти 5487,1(+2,3%).
Звертаю увагу спеціалістів на проведення ретельного аналізу медико-демографічної ситуації, поширеності та захворюваності в регіонах, показників діяльності закладів,  оскільки даний аналіз має передувати розрахунку потреби населення адміністративної території у медичній допомозі ( наказ МОЗ України від 15.07.11 № 420 « Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розрахунку потреби населення у медичній допомозі»).
На колегії МОЗ України 22 липня цього року акцентувалася увага щодо кадрового забезпечення галузі охорони здоров’я. З кожним роком проблема кадрового дефіциту загострюється як в Україні, так і області. Наразі у нас майже 1200 вакансій лікарів. Укомплектованість штатних лікарських посад фізичними особами  становить 70,9%, молодших спеціалістів  з медичною освітою – 95%.    Зайнятість лікарських посад у дільничних лікарнях становить 72,5%, у  лікарських амбулаторіях 63,0%.  Гостро постає  проблема комплектації штатних посад  дитячих гінекологів (40,5%), дитячих урологів (39,9%),  бактеріологів (43,8%) та патологоанатомів (49,5%).
Проблемним залишається питання збільшення питомої ваги серед працюючих медичних працівників осіб пенсійного віку, як серед лікарів (за I півріччя 2011 р. – 25,9%,  у 2010 р. – 24,6%,  у 2009 р. – 23,3%), так і серед молодших спеціалістів з медичною освітою (за I півріччя 2011 р. – 12,78%, у 2010 р. – 12,5%, у 2009 р. – 11,6%). Пенсійний вік серед  педіатрів – 35%, гінекологів – 30%, хірургів – 25%,  сімейних лікарів – 23% ,травматологів – 18%, анестезіологів – 14%.
333 лікаря та 807 молодших спе-ціалістів з медичною освітою потребують житла. Протягом  I півріччя 2011 року житло отримали 9 лікарів (5 лікарів Ємільчинського району, з них 2 молодих спеціалісти, 3 лікарі Малинського району, 1 лікар Червоноармійського району). Наявність житла наразі є обов’язковою умовою для прийому спеціаліста.  Для вирішення кадрової проблеми на селі плануємо започаткувати навчання лікарів за кошти місцевих бюджетів, укладання тристоронніх угод.     
Фінансова діяльність: за даними звіту про виконання місцевих бюджетів, за 6 місяців поточного року видатки по загальному фонду бюджету установами та закладами охорони здоров’я  виконані в сумі 445690,1 тис. грн., при планових призначеннях у сумі 927499,3 тис. грн. Із загального обсягу асигнувань видатки на заробітну плату з нарахуваннями проведені в сумі 335634,4 тис. грн., видатки на придбання медикаментів – 32876,5 тис. грн., видатки на продукти харчування – 9309,9 тис. грн.     В розрахунку на одного жителя області профінансовані видатки з бюджету склали 348,25 грн. (за аналогічний період 2010 року – 308,98 грн.).
Середня заробітна плата медичних працівників на 01.07.2011 року становить 1647 грн. (за аналогічний період 2010 року – 1597,0 грн.)  на одну зайняту посаду.
Станом на 01.07. 2011 року по спеціальному фонду бюджету затверджено асигнувань у сумі 51317,7 тис. грн., касові видатки склали 27552,3 тис. грн.
За 6 місяців поточного року закладами охорони здоров’я залучено 32439,6 тис. грн. позабюджетних коштів (за аналогічний період 2010 року –29902,9 тис. грн.): в тому числі благодійних внесків, грантів та дарунків –17995,4 тис. грн. (з них гуманітарної допомоги – 4053,9 тис. грн.), платних послуг – 14444,2 тис. грн. У I півріччі 2011 року на медикаменти для лікування хворих, що є членами ЛК, було витрачено 12929,2 тис. грн.
Установами та закладами охорони здоров’я області за кошти Державного бюджету отримано медичного обладнання на загальну суму 309610,85 грн.  В основному це високовартісне обладнання, а саме: апарати дихальні ручні, відсмоктувачі «Біомер» універсальні, ларингоскопи, інкубатор для новонароджених VISION 2186-CE.
За кошти інвестиційного проекту установами та закладами охорони здоров’я області отримано медичного обладнання на загальну суму 157841,06 грн.
З обласного бюджету виділено 4000,0 тис. грн. для придбання рентген-апаратів, у І півріччі отримано 3 рентгенапарати (Житомирський, Чуднівський та Олевський райони). Центральна дитяча міська лікарня м. Житомира отримала сучасний рентгенапарат за рахунок коштів міського бюджету (380,0 тис. грн.) та спонсорських (450,0 тис. грн.).
У 2011 році закладам охорони здоров’я обласного підпорядкування за кодом 2133 «Капітальний ремонт інших об’єктів» було виділено 360 тис. грн.  За кошти обласного бюджету ЛПЗ області на виконання ремонтних робіт, придбання будматеріалів, котлів виділено 1047,8 тис. грн.  У 2011 році  на ремонт котелень з бюджетів різних рівнів виділено 2383 тис. грн., з них з Державного бюджету Житомирській та Червоноармійській  ЦРЛ  – 1843 тис. грн.
Окрім того, Червоноармійській ЦРЛ виділено 3,5 млн. грн. з Державного бюджету для проведення капітального ремонту зовнішніх теплових та водопровідно-каналізаційних мереж, ремонту котельні, заміни вікон та дверей, а також на утеплення фасаду.
За рахунок субвенції соціально-економічного розвитку на реконструкцію будівлі поліклініки під лікувальний корпус Червоноармійської ЦРЛ виділено 1,5 млн. грн.
За рахунок субвенції з державного бюджету фінансується: будівництво Брусилівської ЦРЛ – 6480 тис. грн.; будівництво хірургічного корпусу Коростенської ЦМЛ – 11520 тис. грн.; реконструкція пологового відділення Новоград-Волинського міськрайТМО – 15000 тис. грн.
За рахунок коштів з обласного бюджету фінансується: поточний ремонт покрівлі над операційним блоком лікувального корпусу обласної клінічної лікарні ім. О.Ф.Гербачевського – 100 тис. грн.; капітальний ремонт онкогематологічного відділення обласної дитячої лікарні – 290 тис. грн..; капітальний ремонт філії гемодіалізу в м. Бердичеві  –  298 тис. грн., виготовлення проектно-кошторисної документації по реконструкції приміщення під житло для лікарів обласної лікарні нерухомого майна в   с. Іванівка Житомирського району – 200 тис. грн.
За рахунок коштів місцевого бюджету фінансується :
- реконструкція хірургічного корпусу під акушерський у  ЦМЛ м. Бердичева – виділено 17,4 тис. грн.;
- будівництво спортивного комплексу Бердичівського медичного коледжу – 1300 тис. грн.;
- капітальний ремонт приміщень, фасаду та ремонт огорожі Новоград-Волинського медичного коледжу – 1000 тис. грн. за рахунок коштів бюджету розвитку області.
За рахунок місцевих бюджетів районів області виділені кошти на проведення ремонтних робіт в сумі  3223,1 тис. грн.
В області продовжується структурна  перебудова галузі охорони здоров’я області:  
* ліжковий фонд приведений у відповідність до нормативу, затвердженого постановою КМ України від 28.06.97 № 640 – 80,0 на 10 тис.нас. (по області – 73,8). Оптимізація ліжкового фонду продовжується як на вторинному, так і третинному рівнях надання медичної допомоги. Так, з початку року скорочено 15 ліжок на вторинному рівні та 30 на третинному. Виконання плану ліжко-днів по міських лікарнях становить  – 94,1%, центральних районних лікарнях – 93,6%, центральних міських – 97,2%, обласних – 98,8%. На початок року ми мали 13 селищних та 20 дільничних лікарень. Чи потрібна області така кількість? Наразі в Київській області 33 такі лікарні, Вінницькій – 41, Хмельницькій – 28 , Рівненській – 15. З початку року реорганізовано 4 міські та 2 дільничні лікарні в амбулаторії загального практики – сімейної медицини. Цей процес проходить нелегко.
Наприклад :  міська лікарня смт. Дружба Олевського району обслуговує 2405 населення (працює 3 лікарі, 8 молодших працівників з медичною освітою). На  10 ліжках  проліковано 161 хворого,  план  виконання ліжко-днів - 45,0%,  зайнятість ліжка - 152,9.  В Олевській ЦРЛ за 2010 рік проліковано  297 хворих з даної дільниці.
Затрати на утримання  Дружбівської лікарні в 2010 році  склали  494,6 тис.грн. Для порівняння: в Білокоровицькій лікарській амбулаторії, де працює 2 лікарі та 2 молодших спеціалісти,  які обслуговують  близько 3 тисяч населення - 322 тис.грн. При цьому видатки на зарплату в лікарні смт. Дружба –429 тис.грн., в Білокоровичах – 320 тис.грн., комунальні послуги по лікарні смт. Дружба – 53,5 тис. грн., в Білокоровичах – 13,5 тис. грн.  
Показники діяльності ж амбулаторно-поліклінічної служби були у 2 рази нижчі, ніж у інших амбулаторних закладах.
У цьому році реорганізували даний заклад, але півроку надавали відповіді у всі інстанції. Сьогодні ми ведемо переговори з головним управління праці та соціального захисту населення щодо створення відділень соціального догляду на базі дільничних лікарень і маємо надію, що до кінця року відкриємо декілька таких відділень, але на місцях необхідно чітко роз’яснити громаді, медичним працівникам, яка перебудова намічається, де і яку будуть отримувати допомогу  жителі, де будуть працевлаштовані медпрацівники.  
* Проведена передача закладів первинної медико-санітарної допомоги  у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст районів (крім Малинського району);  
* у всіх районах утворені центри первинної медико-санітарної допомоги, як структурні підрозділи ЦРЛ, ЦМЛ, ТМО. В Олевському районі утворено 2 центри (в центральній районній лікарні та районній лікарні с. Словечне), у Новоград–Волинському – 2 (на рівні міста та району). Фінансування закладів первинної медико-санітарної допомоги здійснюється на рівні району, у Новоград-Волинському та Малинському районах за рахунок субвенції з районного бюджету. Після врегулювання питань фінансування центрів ПМСД розпочнемо їх реєстрацію, як самостійних юридичних осіб.  
Виконання заходів програми соціально – економічного розвитку  
Розвиток сімейної медицини та поліпшення матеріально-технічної бази:  
У звітному періоді СЛА с. Райгородок Бердичівського, с. Пединка Любарського та с. Івановичі Червоноармійського району реорганізовані в  амбулаторії загальної практики -сімейної медицини.
Дільничні лікарні с. Слобода Овруцького району та с. Тютюнники Чуднівського району   реорганізовані в АЗПСМ; міські лікарні смт. Миропіль, Биківка Романівського та смт.  Великі Коровинці, Іванопіль Чуднівського районів реорганізовані в АЗПСМ, які обслуговують значну частину сільського населення даних районів. Відділення сімейної медицини з обласного медичного центру переведено в ЦМЛ № 2 м. Житомира.
Наразі  функціонує 238 закладів сімейної медицини, в яких організовані 594 сімейні дільниці. Кількість штатних посад сімейних лікарів складає 4,77 на 10 тис. населення,  забезпеченість фізичними особами – 3,70 на 10 тис. населення.
Матеріально-технічна база закладів  сімейної медицини з різних бюджетів зміцнилася на суму 505,290 тис. грн., у т.ч. придбано обладнання на суму 127,405 тис. грн.: за рахунок коштів державного бюджету – 41,629грн.; за рахунок місцевого бюджету – 28,497тис.грн.; благодійні та спонсорські внески – 57,279 тис. грн. Придбано 9 велосипедів у АЗПСМ і ФАПи Любарського району на суму 5,450 тис. грн. На 100% амбулаторії сімейного лікаря забезпечені лише телефоном та холодильним обладнанням, санітарним транспортом на 69%, електрокардіографами – 89,5%, тест-системами на 73%, спецінструментарієм на 81,5%.
Проведено ремонтних робіт на загальну суму 653,8 тис. грн., у т.ч. капітальний ремонт покрівлі дитячої поліклініки ЦМЛ м. Коростеня на суму 298,0 тис. грн.,  ремонт амбулаторії загальної практики - сімейної медицини №1 у м. Бердичеві на суму 28,.4 тис.грн., поточні ремонти закладів сімейної медицини на суму 74,436 тис. грн.
Щодо очікуваних результатів заходу  –  збільшення питомої ваги послуг первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини,  то питома вага населення області, якому надають медичну допомогу сімейні лікарі, склала 76,43% проти  75,6% аналогічного періоду 2010  року. 75% фахівців первинної ланки – сімейні лікарі ( по Україні – 27%).
Фінансування: всього профінансовано 953,5 тис. грн., у т.ч. 41,6 тис. грн. з державного та 854,6 тис. грн. з місцевого бюджетів. Крім того, 57,3 тис. грн. виділено з інших джерел фінансування.
Поліпшення надання допомоги дітям і матерям: за  6 місяців поточного року в області зареєстровано 7202 пологів (7277 немовлят). За даними ЦСУ, за 6 місяців 2011 року народилося живими 6982 немовлят. В усіх пологових відділеннях функціонують індивідуальні та  сімейні пологові зали. Сумісне перебування матері та дитини становить 98%. Новонароджені забезпечені препаратами для лікування дихальних розладів, проводиться 100% скринінг новонароджених на фенілкетонурію за рахунок державних коштів.
Звертаю увагу спеціалістів на збільшення питомої  ваги пологів поза лікувальним закладом – 0,12%  проти 0,09% у 2010 році, у т.ч. серед сільських жителів – 0,24% ( у І півріччі 2010 року – 0,06%).
Відсутні випадки малюкової смертності у Бердичівському, Любарському, Народицькому, Радомишльському, Ружинському, Червоноармійському та Чуднівському ра-йонах.
Відсутні випадки смертності дітей до 5 років  у Любарському, Народицькому та  Червоноармійському районах, найнижчий показник смертності – у Радомишльському (4,52 проміле) та Попільнянському(5,88 проміле) районах.
Питома вага партнерських пологів найвища у Черняхівському районі - 95,7%, у Вол.-Волинському районі - 94,3%, у Овруцькому – 92,4%, у м. Бердичеві - 85,4%,  на рівні обласного показника (80,3%) - у Коростишівському та Любарському районах.
Фінансування: всього профінансовано 798,2 тис. грн., у т.ч.157,8 тис. грн. з державного та 605,4 тис. грн. з обласного бюджетів. Крім того профінансовано 35,0 тис. грн. з місцевого бюджету.
Подолання епідемій туберкульозу, ВІЛ-інфекції/ СНІДу
Рівень захворюваності  на туберкульоз  в області  знизився  на 16,1% і  становить 37,2 на 100 тис. нас. проти  44,3 аналогічного періоду минулого року, показник захворюваності серед сільського населення знизився на 25,6% і становить 41,2 на 100 тис. нас. проти 55,4 за аналогічний період минулого року.
Серед дітей віком 0-14 років цей показник знизився у 2,5 рази (2,0 на 100 тис. дитячого  населення проти  4,9  за І півріччя  2010 року). Однак захворюваність підлітків зросла на 51,2% і становить 11,8 на 100 тис. нас. проти 7,8 у 2010 році.
Показник смертності від туберкульозу серед усього населення практично залишився на рівні минулого року і складає 5,5 на 100 тис. нас.  проти  5,0 за аналогічний період  2010 року.
Питома вага деструктивного туберкульозу зросла на 9,0% і становить 41,9% проти 32,9% у 2010 році.
План флюорографічних оглядів по області виконано на 45,8% ( проти 47,7% у минулому році). За І півріччя 2011 року в області пересувними флюорографами було проведено 42424 дослідження на туберкульоз, виявлено 38 випадків туберкульозу (у т. ч. пересувними флюорографами ОПТД проведено 28558 досліджень на туберкульоз, виявлено 25 випадків туберкульозу, 12 пухлин).          
Показник охоплення дорослого населення флюорографічними оглядами  становить 274,5 на 1000 дорослого та підліткового населення проти  278,3 у 2010 році.
Вакцинацією БЦЖ у пологовому будинку охоплено 79,5% новонароджених   (у 2010 році цей показник становив 94,1%); діти 7-ми років ревакцинацією БЦЖ  були охоплені  на  55,6%, діти 14-ти років – на 60,8%.
План туберкулінодіагностики за перше півріччя 2011 року:  показник  на 1000 дитячого населення  – 648,4; сільських дітей – 604,3.
З обласного бюджету виділено 4000,0 тис. грн. для придбання рентгенапаратів, у 1 півріччі отримано 3 рентгенапарати ( Житомирський, Чуднівський, Олевський райони). Центральна дитяча міська лікарня м. Житомира отримала сучасний рентгенапарат за рахунок коштів міського бюджету ( 380,0 тис.грн.) та спонсорських ( 452,0 тис.грн.).
Залишається складною ситуація з ВІЛ/СНІДу. За І півріччя   2011 року в області зареєстровано 230 ВІЛ-інфікованих осіб. Показник захворюваності на ВІЛ-інфекцію  зріс на 7,2% і складає 17,9 на 100 тис. населення проти 16,7 аналогічного періоду  2010 року, Україна за  2010 р.-  12,8 на 100 тис. нас.  
Слід зазначити, що смертність від СНІДу  знизилась на 27,3% і становить 2,4 на 100 тис. нас. (проти 3,3  у І півріччі 2010 року), Україна за  2010 р. –  6,8 на 100 тис. нас.      
36 дітей та 230 дорослих отримують антиретровірусну терапію, з них 59 осіб з ВІЛ-асоційованим туберкульозом (проти 54 у минулому році).
Лікувально-профілактичні заклади області забезпечені тест-системами для діагностики ВІЛ-інфекції. Діти, народжені від ВІЛ-інфікованих матерів, забезпечені харчуванням.
Найнижчий показник захворюваності на туберкульоз  у Романівському районі – 13,2 на 100 тис. нас. проти 46,0 у минулому році, у Любарському – 20,7            ( проти 37,9) та Попільнянському - 23,4 ( проти 55,7) районах.
Відсутні випадки смертності від туберкульозу у Баранівському, Народицькому, Ружинському та Чуднівському районах.
Фінансування: Комплексна програма протидії захворюванню на туберкульоз на 2007 – 2011р.   Заплановані кошти склали 10135,0 тис.грн., виділено – 2182,0 тис.грн., що складає 71,5% від запланованих коштів, у т. ч. заплановані кошти з- держбюджету 10135,0 тис.грн., виділено – 316,6 тис.грн. або 5,93 %. Заплановані кошти з обласного бюджету – 4800,0 тис.грн., виділено 734,2 тис.грн.-15,3%. Крім того, виділено 666,2 тис.грн. з місцевих бюджетів та надійшло з інших джерел фінансування 465,0 тис.грн.
Регіональна програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки  ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2010-2013 роки:
Заплановані кошти склали 2802,1тис.грн., виділено –1779,4тис.грн., що складає 63,5% від запланованих коштів, у т. ч. заплановані кошти з держбюджету 2432,1тис.грн., виділено –1372,21тис.грн. або 56,4 %. Заплановані кошти з обласного бюджету –350,0тис.грн., виділено 265,3тис.грн.-75,8 %. Крім того, виділено 12,7тис.грн. з місцевих бюджетів ( план 20,0 тис.грн.) та надійшло з інших джерел фінансування 129,2 тис.грн.
Проблеми:     
* Відмічається ріст захворюваності  на активний туберкульоз у поєднанні           з хворобою СНІД : 3,6 на 100 тис. нас. (у 2010 році – 2,7).
Лікування серцево-судинних захворювань  
Показник поширеності артеріальної гіпертензії серед дорослого населення за 6 міс. 2011р. становить 23111,8 на 100 тис. нас. (за 6 міс. 2010 р. – 22195,4). Показник поширеності стенокардії за 6 міс. 2011 р. становить 5632,9 на 100 тис. нас. (за 6 міс. 2010 р. – 5169,3).
Рівень смертності від інсультів  становить  36,8 на 100 тис. нас. проти 25,6 за 6 міс. 2010 р. (ріст у 1,4 рази). Рівень смертності від інфарктів практично  знаходиться на рівні минулого року і складає  7,4.
Фінансування: з запланованих 2208,7 тис.грн. з обласного бюджету кошти на реалізацію програми не надходили
Реалізація завдань програми по цукровому  діабету
В області 28797 хворих на цукровий діабет, з них потребують інсулінотерапії – 5015, у т. ч. 175 дітей; забезпечені препаратами інсуліну - 100%. Забезпечення хворих на цукровий діабет 2 типу цукрознижувальними лікарськими засобами (таблетки) проводиться обмежено (за рахунок коштів місцевих бюджетів в межах фінансових можливостей).
Забезпечується 100% проведення визначення рівня глюкози в крові усім стаціонарним хворим та в амбулаторно-поліклінічних закладах під час профілактичних оглядів осіб з груп ризику захворювання на цукровий діабет.
Забезпечення дітей із лабільним перебігом захворювання на цукровий діабет, частими гіпоглікеміями препаратами глюкагону для запобігання розвитку гіпоглікемічних станів проведено за рахунок закупівлі 2009 року. Забезпечення дітей віком до 18 років витратними матеріалами до індивідуальних глюкометрів проводиться на базі обласної дитячої лікарні (згідно з розподілом МОЗ України).
Створена та впроваджена система психологічної підтримки хворих на цукровий діабет та членів їх сімей, зокрема в школах навчання хворих на цукровий діабет.
Фінансування: заплановані кошти склали 13772,1тис.грн., виділено –6957,4тис.грн., що складає 50,5% від запланованих коштів, у т. ч. заплановані кошти з держбюджету 478,1тис.грн., виділено –223,8 тис.грн. або 46,8%. Заплановані кошти з обласного бюджету –13294,0 тис.грн., виділено 6516,4 тис.грн.- 49%. Крім того, виділено 217,2 тис.грн. з місцевих бюджетів
Розвиток донорства та забезпечення  населення області безпечними препаратами крові
Забезпечено надання  невідкладної допомоги  компонентами та препаратами крові. На випадок різкого (позапланового) збільшення потреби в еритроцитовмісних середовищах рідкісних груп крові  налагоджена тісна співпраця  служби крові із засобами масової інформації з метою інформування населення області.
Фінансування: заплановані кошти склали 2140,0 тис.грн., виділено -613,7 тис.грн., що складає 28,7% від запланованих коштів, у т. ч. з запланованих 830,0 тис.грн. з держбюджету кошти не виділено; з обласного бюджету заплановано1310,0 тис.грн., виділено-613,7 тис.грн. або 46,8%.
Хочу подякувати всім, хто забезпечив виконання планових показників, що у 2011 році змінилися на краще. Це показник малюкової смертності, кількість днів роботи ліжка, показники забезпеченості ліжками у денних стаціонарах та кількість пролікованих хворих у денних стаціонарах, кількість донорів на тисячу населення, питома вага виїздів швидкої допомоги до хронічних хворих, показник захворюваності на алкогольні психози серед усього населення, питома вага бактеріовиділювачів серед вперше виявлених хворих на туберкульоз, показник туберкулінодіагностики серед дитячого населення, у т.ч. і сільського, питома вага у III ст. (візуальні форми) онкозахворювань, питома вага раку шийки матки серед сільських жінок.
Ми не підводили підсумки діяльності закладів по 12 показниках, а надали вам рейтингову оцінку по всіх річних показниках, щоб ви мали можливість їх проаналізувати і до кінця року вплинути на їх позитивну динаміку.     Прошу виважено підходити до оптимізації мережі, при збільшенні закладів сімейної медицини подумати, чи варто продовжувати утримувати ФПи , які лише на папері обслуговують населення. За результатами експертних оцінок, медична допомога на ФАПах, які обслуговують  до   300 осіб, є низькопродуктивною та переважно неякісною.  
Верховна Рада України 7 липня ухвалила закони України, які дають можливість розпочати реформи у медицині. Це Закон України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги», який встановлює, що мережа державних і комунальних закладів  охорони здоров’я формується з урахуванням потреб населення у медичному обслуговуванні , необхідності забезпечення належної його якості, своєчасності, доступності, ефективного використання  матеріальних , трудових і фінансових ресурсів. Згідно з законом, «планування розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров’я, прийняття рішень про її оптимізацію, створення, реорганізацію, перепрофілювання   державних і комунальних закладів охорони здоров’я здійснюється відповідно до закону органами, уповноваженими керувати об’єктами відповідно державної і комунальної власності». Також прийнято Закон України « Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та м. Києві», метою якого є впровадження та відпрацювання нових організаційно – правових та фінансово – економічних механізмів, що спрямовані на підвищення  ефективності та доступності медичного обслуговування населення і є необхідними для розвитку системи охорони здоров’я України.
Основні завдання до кінця року:
* удосконалення надання екстреної медичної допомоги на всіх рівнях;
* дотримання термінів плану – графіка реформування медичного обслуговування населення на 2011 рік ;
* оснащення закладів охорони здоров’я згідно з табелями оснащення;
* забезпечення лікування хворих згідно з протоколами лікування та постійний контроль за їх дотриманням;
* забезпечення функціонування закладів охорони здоров’я згідно з вимогами ліцензійних умов та стандартів акредитації;
* підготувати та обговорити з місцевими органами влади та громадами план створення лікарень нового типу з визначенням для них базових закладів охорони здоров’я;
* проводити роботу щодо ефективного використання кадрових ресурсів;  
* продовжити регулярне інформування населення щодо мети, завдань та механізмів майбутнього реформування системи охорони здоров’я.