Однією з найскладніших ланок у наданні медичної допо-моги є медицина невідкладних станів. Вона потребує від усього персоналу впевнених знань і блискавичної реакції. При цьому не менш важливо, як налагоджена у медичному закладі схема надання екстреної допомоги. До прийому потерпілого має бути все готово – ліки, апаратура,  кваліфіковані фахівці. 

2011_03_17_4

 

Міністерство охорони здоров’я України нині працює над Законом «Про державну систему надання екстреної медичної допомоги». Згідно з цим документом, в Україні службу невідкладної допомоги планується удосконалити, а саме:  виробити чітку тактику порядку надання термінової допомоги потерпілим хворим у медичних закладах держави.

Із цією метою створена робоча група з представників Міністерства охорони здоров’я, керівників медичних закладів Києва, Львова, Дніпропетровська і Житомира на чолі з радником із питань надзвичайних ситуацій міністра охорони здоров’я Володимиром Дмитровичем Юрченком. Саме в цих українських містах служба надання невідкладної допомоги працює найкраще. У планах  - побувати в кожному з цих міст і ознайомитися з напрацюваннями в галузі екстреної допомоги.

Перший візит робоча група здійснила до Житомирської обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського. Представники міністерства охорони здоров’я України неодноразово приїздили до Житомира і завжди давали високу оцінку приймальному відділенню лікарні.

- На сьогодні маємо можливість розпочати надання невідкладної допомоги одразу по прибутті хворого, – розповідає заступник головного лікаря з амбулаторно-поліклінічної роботи Сергій Іванович Шевченко. – У приймальному відділенні є блок інтенсивної терапії, операційна, необхідна апаратура, ургентна лабораторія , що дає можливість отримати аналіз крові за основними параметрами протягом кількох хвилин. Період так званої медичної бездіяльності (існує такий термін) від поступлення хворого до початку надання допомоги у нас зведений до мінімуму.

У відділенні є два окремі входи. Один – для поступлення планових хворих, інший вхід для пацієнтів, яких потрібно обслужити в терміновому порядку. Для цього побудована металева кабіна, куди на момент непогоди в’їжджає машина і прямо там хворому вже можна робити медичні маніпуляції. Кабіна оснащена відеокамерами. Це допомагає медичному персоналу  вчасно відреагувати, щоб підготуватися до прийому потерпілого.

- У нашій лікарні працює багато досвідчених лікарів. Їх об’єднує те, що свого часу вони пройшли «школу» приймального відділення, набули досвіду і розвинули клінічне мислення. Зараз відділенням завідує Наталія Миколаївна Корендович – яскравий приклад людини, відданої своїй роботі, – додав С. І. Шевченко.

Відділення працює цілодобово і надає допомогу за різними напрямками. На момент надзвичайної ситуації для нього розроблена схема підсилення допомоги.

- Наш колектив трудиться для людей. Відділення має значне навантаження, але працівники справляються. Дякую міністерству охорони здоров’я за високу оцінку. Ми працюватимемо над тим, щоб було врятовано більше людей, – зазначив головний лікар Житомирської обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського Михайло Іванович Борщівський.

Покращення надання невідкладної допомоги на госпітальному етапі, тобто в самих лікувальних установах, це не створення нової структури, а удосконалення і доцільне використання існуючої системи.

- Від налагодженої своєчасної і кваліфікованої роботи з надання невідкладної допомоги  залежить,  який надалі буде медичний прогноз для пацієнта, – наголосив начальник управління охорони здоров’я Житомирської облдержадміністрації Олександр Костянтинович Толстанов. – Сьогоднішнє питання є одним з актуальних. Якщо ми  в рамках обмеженого державного бюджетного фінансування  забезпечимо належне надання невідкладної допомоги, то виконаємо надзвичайно серйозне завдання перед державою, а головне – врятуємо життя людям. Зробимо найголовніше – дамо гарантію українцям, що у випадку невідкладної надзвичайної ситуації  вони отримають медичну допомогу своєчасно.

Така реформа служби екстреної допомоги є досвідом європейських держав –  про це  свідчить практика Польщі, Голландії, Германії, Франції. Україна не повинна бути винятком, тим більше, що у нас є зразкові приклади і Житомирська обласна клінічна лікарня у їх  числі.

- Від вашого міста враження у нас завжди позитивні, – поділився В.Д. Юрченко. – Так я говорив раніше, так вважаю і тепер. На Житомирщині елітна служба охорони здоров’я. Реформування екстреної медичної допомоги в Україні ще не впроваджено на високому рівні. Однак, це зроблено у вас, в обласній лікарні. За нашою ідеєю медичні заклади України повинні вийти на рівень, коли фахівці швидкої медичної допомоги – лікарі невідкладних станів і фахівці лікарні приймального відділення зобов’язані працювати за одними стандартами, за одними  протоколами.

До проведення чемпіонату «Євро-2012» міністерство охорони здоров’я розробило комп’ютерну програму, де видно, яка територія і який відрізок головних транспортних доріг від Чопа до Луганська закріплено за медичним закладом. Що ж до Житомирської обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського, то, на думку В. Д. Юрченка, вона на досить пристойному рівні.

Оксана Конопляста.