На базі обласної клінічної лікарні імені О.Ф.Гербачевського відбулося засідання колегії управління охорони здоров’я облдержадміністрації. Головним серед питань, які розглядалися під час зібрання, було підбиття підсумків діяльності лікувально-профілактичних закладів охорони здоров’я області протягом першого півріччя 2010 року.


 

P1520586586


До участі в роботі колегії запрошувалися головні лікарі ЦРЛ, ЦМЛ, ТМО, обласних лікувально-профілактичних установ та їх заступники з питань медичної допомоги, керівники медичних центрів та закладів освіти галузі охорони здоров’я, начальники управлінь та відділів охорони здоров’я міст і районів області, головні обласні та позаштатні спеціалісти управління охорони здоров’я облдержадміністрації, головні державні санітарні лікарі районів області.
Про підсумки діяльності лікувально-про-філактичних закладів області, виконання заходів програми соціально-економічного розвитку за перше півріччя 2010 року та завдання й перспективи розвитку галузі охорони здоров’я області доповів начальник управління охорони здоров’я облдержадміністрації Олександр Костянтинович Толстанов.
Зі станом інфекційної захворюваності та роботи з імунопрофілактики протягом першого півріччя цього року присутніх ознайомив головний лікар обласної СЕС Олександр Сергійович Волков.
Крім того, розглядалися, зокрема, питання про організацію та особливості роботи закладів охорони здоров’я у системі міськрайТМО, стан та особливості роботи центральної міської лікарні в умовах обласного центру, особливості та перспективи організації медичної допомоги в сільській місцевості та інші.
За результатами засідання її учасники зробили відповідні висновки та визначили завдання розвитку галузі в подальшому.
Робота галузі та завдання на перспективу
Доповідь начальника УОЗ ОДА О.К.Толстанова
Заклади охорони здоров’я області в І півріччі 2010 року продовжували роботу по оптимізації мережі, лікарняного фонду,  покращенню профілактичної діяльності, медичного забезпечення жінок та дітей, зниженню малюкової та перинатальної смертності, удосконаленню високоспеціалізованої медичної допомоги населенню.
Відповідно до  розпорядження голови обласної державної адміністрації від 26.05.10 № 130 “Про  по-ліпшення проведення диспансерних  оглядів населення області” відновлена загальна диспансеризація населення. В центральних районних (міських) лікарнях області  поновлено роботу кабінетів (відділень) профілактичних оглядів.  
За 6 місяців поточного року диспансеризацією охоплено 643624 особи (50%). Найкраще пройшла диспансеризація у Брусилівському, Ємільчинському, Коростенському, Малинському, Новоград - Волинському, Овруцькому, Романівському, Червоноар-мійському районах та м. Житомирі, де питома вага оглянутих знаходиться у діапазоні від 84% до 62%. Задовільно проведено диспансеризацію у Житомирському, Лугинському,  Любарському, Ружинському районах, де оглянуто 50 - 60%  населення. Не в повному обсязі проведено огляд населення у Андрушівському, Баранівському, Коростишівському, Народицькому, Олевському, Чуднівському  районах та м.Коростені, де  питома вага оглянутих становить лише  40% - 30%.
Незадовільною є  робота з диспансеризацією населення у Бердичівському, Попільнянському  районах та м.Бердичеві - 20% від загальної кількості населення.  
Під час диспансерних оглядів було виявлено 330775 випадків захворювань (51,4% від числа оглянутих).
6 пересувними стоматкабінетами сановано 4210 осіб, пересувною діагностичною лабораторією Червоного Хреста проведено ультразвукове обстеження щитоподібної залози у 5969 осіб, в т.ч. вперше 3253 особам.
Серед виявлених захворювань - 495 (0,15%) випадків туберкульозу, 1348 (0,4%) випадків злоякісних новоутворень, 13196 ( 4%) випадків серцево –судинних захворювань, 1697 ( 0,5%) випадків цукрового діабету, 385 ( 0,1%)  глаукоми.
Під  диспансерний нагляд взято 100057 хворих, що становить 15% від числа оглянутого населення, у т.ч. дітей – 24590 (15%).
За оперативними даними, госпіталізовано 82565 хворих  або 25% від числа осіб, у яких було виявлено захворювання, у т.ч. до обласних закладів – 3779          ( 14%),  163 хворих направлено на консультацію до інших лікувальних закладів та НДІ України.     
На жаль, додаткові кошти на проведення диспансеризації населення ( за даними районів) були виділені лише  у 4-х районах області:  12,0 тис.грн для придбання ЕКГ – апарата та плівки для нього в міській лікарні  с. Червоне, 380 грн. для закупівлі тест- смужок для визначення глюкози в сечі в АПСМ с.Волиця Андрушівського району; 10 тис. грн. для придбання медикаментів хворим, що були виявлені під час профілактичних оглядів Любарському районі; 5,14 тис. грн. на бензин та медикаменти для хворих у Черняхівському районі,  0,5 тис.грн. для закупівлі цитощіточок та гінекологічних дзеркал для закладів первинної медико-санітарної допомоги в Ємільчинському районі. В інших районах та містах області додаткові кошти не виділялись. Прошу головних лікарів повторно підняти питання перед головами райдержадміністрацій  щодо виділення додаткових коштів.    
Одним із позитивних результатів розпочатої диспансеризації є збільшення рівня первинної захворюваності серед усього населення (33046,0  на 100 тис. нас. за І півріччя 2010 року проти  31979,6 за аналогічний пе-ріод  2009 року).
Як і у минулі роки, перше місце у структурі захворюваності посідають хвороби органів дихання –15705,0 на 100 тис. усього населення (47,5%) проти 14715,8 (46%) за аналогічний період минулого року. На другому місці – хвороби сечостатевої системи –2314,8 на 100 тис. населення ( 7,0%) проти 2581,2 (8,0%). Третє місце займають травми, отруєння, інші дії зовнішніх факторів –2844,9 на 100 тис.нас. (8,6%) проти 2427,7(7,6%) за аналогічний період минулого року.
Рівень захворюваності  системи кровообігу за І півріччя 2010 року складає 1572,4 на 100 тис. ( 4,8%) проти 1584,6 (5,0%) за 6 місяців 2009 року. Захворюваність  органів травлення – 1379.6 на 100 тис.  (4,2%) проти 1461,9 (4,6%). Показник захворюваності  кістково-м’язової системи – 963,3 (2,9%)  проти 972,9 (3,0%) за 6 місяців 2009 року.
Серйозну проблему становить стале зростання захворюваності на цукровий діабет.
Рівень народжуваності практично залишається  таким же, як і  минулого року, і складає 5,6‰. Показник смертності  -  8,4‰ (проти 8,9‰  за 6 місяців 2009 року). Природний приріст за 6 місяців  2010 року становить мінус 2,8‰ проти мінус 3,2‰ за аналогічний період 2009 року.
Показник малюкової смертності за 6 місяців поточного року склав 9,25‰  на 1000 народжених живими.  Протягом звітного періоду  зареєстровано один випадок материнської смертності,  показник - 13,78 на 100 тис. народжених живими ( у 2009 році випадків не було).  
Охорона материнства і дитинства в області була і залишається пріоритетною. Дворазово до 22 тижнів ва-гітності охоплено ультразвуковими дослідженнями 98,1 % вагітних, на ВІЛ/СНІД дворазово обстежено 99.8 % вагітних.
Показник раннього охоплення вагітних наглядом (до 12 тижнів вагітності) є одним із головних в оцінці ефективності роботи жіночої консультації. Приємно зазначити, що  в області з року в рік  він збільшується і наразі становить 95,83%.
Виявлено 53 вроджених вади  розвитку, перервано 35 вагітностей.
В усіх жіночих консультаціях працюють “Школи відповідального батьківства”. Сьогодні наголошується на тому, щоб залучати родину  до виношування вагітності та пологів. Тому формальна робота недопустима.
Досягнення акушерсько-гінекологічної служби:
* збільшилась кількість неускладнених пологів до 74%;
* введено в експлуатацію першу чергу  Центру жінки в м.Бердичеві, пологове відділення Червоноармійської ЦРЛ;
* широко залучаються члени родини до супроводу ва-гітних під час вагітності та  пологів (78% - партнерські пологи);
* на 20% зменшилась кількість використання медикаментів в пологах;
* при всіх лікувальних закладах області працюють „Школи відповідального батьківства”.
Проблемні питання:
* Забезпеченість лікарями акушерами-гінекологами складає 3,94 на 10 тис.населення (Україна – 4,89). Кадровий дефіцит в Андрушівському, Брусилівському, Лугинському, Володарсько-Волинському, Червоноармійському, Малинському та Любарському районах. Сьогодні турбує те, що 30% лікарів акушерів-гінекологів –пенсійного віку;
* забезпечення безкоштовними  контрацептивами  молоді до 18 років та жінок із соціально-дезадаптованих сімей, вакцинами БЦЖ   пологових стаціонарів (за інформацією  Міністерства охорони здоров’я України  забезпечення вакциною БЦЖ новонароджених планується   лише на 60%. Тому 40 % необхідної вакцини для новонароджених потрібно придбати за рахунок місцевих  бюджетів.
*  забезпечення пологових відділень обладнанням для надання допомоги жінкам та новонародженим (40% зношеного обладнання).

Відповідно до програми економічних реформ в Україні на 2010 – 2014 роки пріоритетним напрямком галузі охорони здоров“я залишається реорганізація первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної загальнолікарської практики.
Область протягом багатьох років займала в державі одне з провідних місць по впровадженню сімейної медицини.
Вже сьогодні 480 сімейних лікарів надають медичну допомогу 74,6 % населення області, в т.ч. 42,1%   дітей. Питома вага населення, якому надається медична допомога на засадах сімейної медицини, в Україні за 2009 рік склала 38,47 %.
У 9-ти регіонах області цей показник перевищує 85 % (Андрушівський, Коростенський, Коростишівський, Малинський, Овруцький, Попільнянський райони, а також ЦМЛ №№1,2 м. Житомира, обласний медичний центр).
Кількість штатних посад сімейних лікарів на 10 тис. населення – 4,63 (по Україні за 2009 р. – 3,04). Кількість фізичних осіб сімейних лікарів на 10 тис. населення – 3,73 ( по Україні – 1,82).        Разом з тим нас не задовольняє укомплектованість штатних посад сімейних лікарів фізичними особами, хоча вона і вища за середню по Україні (79,59 %).
Поступово зменшується кількість дільничних лікарів (терапевтів та педіатрів), які направляються на  перекваліфікацію на кафедру післядипломної освіти Вінницького національного медичного університету ім. М.І.Пирогова зі спеціальності «Загальна практика-сімейна медицина». Так, протягом 2009 року на перепідготовку направлено усього 25 лікарів дільничної мережі, а у І півріччі поточного року всього  14. Резерв для поповнення кадрів сімейної медицини – достатній (ЦДМЛ м. Житомира, Коростишівський, Малинський, Новоград – Волинський , Попільнянський, Радомишльський, Романівський, Ружинський, Червоноармійський, Черняхівський, Чуднівський райони).
За останні 2 роки  темпи впровадження сімейної медицини неприпустимо упо-вільнюються. Так, якщо  протягом  2005 – 2007 рр. щорічно в області відкривалися по 24 – 25  закладів сімейної медицини, то у 2008 році – 13, 2009 – 8, за І півріччя 2010 р. всього 1 заклад у Новоград – Волинському районі (у с. Сусли ФАП реорганізовано в амбулаторію загальної практики-сімейної медицини). Продовжується практика закриття закладів, замість того, щоб організувати їх роботу і забезпечити фахівців всім необхідним. Так,  у 2009 році  дві амбулаторії загальної практики-сімейної медицини в сс. Станіславівка та Романівка Романівського району реорганізовані відповідно у ФАП та СЛА, а протягом І півріччя 2010 року дві міські АЗПСМ  переведені в ЦМЛ  м.Коростеня  і, маючи 29 сімейних дільниць, відділення сімейної медицини не організували.
Матеріально – технічна база закладів сімейної медицини протягом І півріччя з різних бюджетів зміцнилася на 5692,8 тис.  грн. ( придбання окремих видів обладнання, меблів, персональних комп’ютерів, велосипедів, проведення ремонтних робіт, а також забезпечення закладів ЗПСМ  38 санітарними автомобілями за рахунок державного бюджету).
З метою покращання стану впровадження сімейної медицини необхідно:
*  забезпечити направлення лікарів дільничної мережі винятково на перепідготовку для отримання сертифікату „Загальна практика-сімейна медицина” з метою виконання затвердженого плану підготовки фахівців сімейної медицини, а також медичних сестер – на курси медсестер загальної практики-сімейної медицини;
* здійснити заходи по забезпеченню амбулаторій загальної практики- сімейної медицини необхідним медичним обладнанням, апаратурою, санітарним транспортом;
*  проводити роботу з органами місцевого самоврядування щодо забезпечення сімейних лікарів сільської мережі житлом;
*  забезпечити працевлаштування фахівців сімейної медицини відповідно до їх фаху;
В області приділяється постійна увага розвитку стаціонарозамінних форм надання медичної допомоги. У 261 лікувально-профілактичному закладі  функціонують ліжка денного стаціонару, на яких було проліковано 74,5 тис. хворих, з них  2,7 тис. прооперовано. А всього в амбулаторних умовах прооперовано понад 30 тисяч хворих. У стаціонарах вдома за цей час було проліковано 45,4 тис. хворих. Всі вищезазначені показники мають позитивну тенденцію.  Проводиться робота щодо ефективного використання ліжкового фонду. Скорочено 90 ліжок. Середні терміни перебування хворого на ліжку становлять 10,9  дня, що відповідає показникам 2009 року. Дещо зменшився показник летальності – 0,66 проти 0,69 за аналогічний період 2009 року.
З метою якісного оздоровлення диспансерних хворих та проведення контрольованого лікування збільшено госпіталізацію в стаціонари центральних районних, міських лікарень та обласних лікувально-про-філактичних закладів. У поточному році в стаціонари області було госпіталізовано хворих на 1,8 тисяч більше, ніж за аналогічний період 2009 року, в т.ч. сільських жителів.
Удосконалюється надання  високоспеціалізованої медичної допомоги, впроваджені клінічні протоколи. У звітному періоді впроваджені локальні протоколи по загальній хірургії, ендоваскулярна хірургія при лікуванні ускладнень гострого панкреатиту, запроваджено централізоване надання хірургічної допомоги хворим з панкреатитами. Стабілізувались показники роботи хірургічної служби. У 2,4 рази зменшився показник післяопераційної  летальності – 0,64 % проти 1,48% анало-гічного періоду 2009 року.
Згідно з наказом МОЗ України розпочато впровадження проекту “Концепція розвитку будинків дитини” на базі обласного Будинку дитини. Проведена підготовча робота щодо впровадження в області проекту ЮНІСЕФ “Інтегроване ведення хвороб дитячого віку”.
За результатами інвентаризації матеріально – технічної бази, наявності кадрового потенціалу фахівцями управління охорони здоров’я облдержадміністрації спільно з експертами Європейського Союзу у рамках проекту ЄС “Сприяння реформі вторинної медичної допомоги в Україні” розроблено майстер-план реформування вторинної медичної допомоги, організаційне та інвестиційне планування кардіологічної та хірургічної служб.
В галузі працюють 4483 лікарі та 13713 молодших спеціалістів з медичною освітою. Показник забезпеченості лікарями становить 34,8 на 10 тис. населення, молодшими спеціалістами  з медичною освітою - 106,6 на 10 тис. населення. 75% лікарів  області та 60% середнього медичного персоналу мають атестаційну категорію.
Укомплектованість штатних лікарських посад фізичними особами  становить 71,7%, молодших спеціалістів  з медичною освітою – 95,9%, на ФАПах – 93,4%. Як і у попередні роки, відмічається низька укомплектованість штатних посад у первинній ланці охорони здоров’я. В дільничних лікарнях та сільських лікарських амбулаторіях посади лікарів укомплектовані на 48 % (у 2009 р. – 48,5%), зайнятість у дільничних лікарнях - 76%, лікарських амбулаторіях - 62%. Разом з тим  сільський голова с. Жубровичі Олевського району прийняв на посаду завідувача лікарської амбулаторії медичну сестру при наявності лікаря.
Покращилася ситуація щодо укомплектованості ФАПів. Кількість вакансій зменшилася вдвічі. Наразі 9 ФАПів без постійного медпрацівника проти 18 на початок року.
Гостро постає  проблема комплектації штатних посад  дитячих гінекологів (38,1%), дитячих урологів (40%), торакальних хірургів (57%) та бактеріологів (42,6%).
З метою вирішення вищезазначеної проблеми здійснювалася робота щодо профорієнтації сільської молоді до вступу у медичні заклади (видано майже 200 цільових направлень, це найбільша кількість за останні 5 років).
Проблемним питанням  залишається збільшення питомої ваги серед працюючих медичних працівників осіб пенсійного віку, як серед лікарів (2010 р. -23,9%, 2009 р. – 23,3%, 2008р. -21,7%), так і серед молодших спеціалістів з медичною освітою (2010 р.-13,2%,  2009 р. – 11,6%,  2008р. -10,9%).  
На кінець звітного періоду  325 лікарів та 798 молодших спеціалістів з медичною освітою потребують житла. За  6 міс. 2010 року  житло отримали 3 лікарів (ЦМЛ м.  Бердичева) та 4 (2 – в Овруцькому, по  1 в Малинському, Ружинському районах) молодших спеціалістів з медичною освітою. Протягом останніх років лише 1- 1,3% медичних працівників  від потребуючих отримує житло.  Маємо надію, що поліпшити житлові умови зможемо із передачею на баланс комплексу «Дитячого містечка».
З 2008 року  у Житомирському інституті медсестринства  ліцензовано новий освітній напрямок «Медицина» з підготовки фахівців з вищою освітою – магістрів за спеціальністю «Сестринська справа», у 2010 році  в закладі закінчили навчання 25  магістрів медсестринства.
За даними звіту про виконання місцевих бюджетів за 1 півріччя 2010 року видатки по загальному фонду бюджету установами та закладами охорони здоров’я виконані в сумі 397534,4 тис.грн. ( 43% від річного плану) , при планових призначеннях у сумі 930854,2 тис. грн. Серед районів  відсоток виконання плану найнижчий в Андрушівському (38%), Ружинському (39%), Малинському (40%). Із загального обсягу асигнувань видатки на заробітну плату з нарахуваннями проведені в сумі   305510,9 тис. грн. ( 76,9%), видатки на придбання медикаментів – 24954,8 тис. грн. ( 6,3%), видатки на продукти харчування – 9064,1 тис. грн. ( 2,3%). Така структура видатків лише  дозволяє забезпечити медикаментозним лікуванням невідкладні стани у перші 3 доби та ветеранів у обласному госпіталі. Спільно з головою обласної державної адміністрації прийнято рішення при формуванні бюджету на 2011 рік окремим рядком передбачити кошти на медикаментозне забезпечення та харчування для ветеранів війни при стаціонарному лікуванні.
В розрахунку на одного жителя області профінансовані видатки з бюджету склали 308,98 грн. (за аналогічний період 2009 року – 263,8 грн.).
Членами благодійної організації «Лікарняна каса  Житомирської області» є понад 192 тис. жителів області (майже 15% всього населення). За 6 місяців поточного року на медикаменти  для лікування хворих було витрачено 10107,3  тис.грн.
За рахунок Державного бюджету установами та закладами охорони здоров’я області отримано медичного обладнання на загальну суму 2 581 683 євро (за кошти 2009 року). В основному це високовартісне обладнання, а саме: дефібрилятори HeartStart MRx, cистеми ультразвукової діагностики HD 11 XE Standart, апарати штучної вентиляції легень у новонароджених та дітей Leoni 2, апарати штучної вентиляції легень Сarina System, інкубатори модель VISION 2186-CE, апарати для анестезії Leon, cистеми ультразвукової діагностики HD 7 Lite, монітори  реанімаційно-хірургічні ЮМ 300 Р ТУ тощо.
У першому півріччі 2010 року за рахунок коштів державного бюджету  заклади ПМСД одержали 45 автомобілів марки “Опель” на суму 6 млн. 118 тис. 928 грн. (за кошти 2009 року).
Не може не турбувати ситуація щодо захворюваності і поширеності ВІЛ/СНІДу.  Вперше діагноз ВІЛ -  інфекції за 6 місяців 2010 року встановлено 216 особам, показник захворюваності становить 16,7 на 100 тис. населення, в минулому році 10,9 на 100 тис. населення (144 випадки).
Вище обласного показник захворюваності зареєстровано  у Бердичівському (19,9), Коростишівському (36,4), Любарському (24,3), Новоград-Волинському (18,1), Попільнянському (20,7), Червоноармійському (20,8), Чуднівському (18,6) районах та м. Бердичеві (17,7) і  м. Житомирі (22,2).
Хворих на СНІД зареєстровано 69 осіб, показник захворюваності – 5,3 на 100 тис. населення, проти 4,0 за аналогічний період минулого року (було 53 випадки).
Померло від СНІДу 42 особи, показник смертності 3,3 на 100 тис. населення проти 2,8 в минулому році (37 випадків).
Вище обласного показник смертності зареєстровано в Житомирському (4,4), Коростишівському (4,8), Новоград-Волинському (7,6) районах та м. Бердичеві (10,1)і  м. Коростені (4,6).    
Центр  профілактики та боротьби зі  СНІДом забезпечує умови для амбулаторного лікування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД АРВ-препаратами цільового призначення з видачею ліків дорослим та дітям  відповідно до клінічних протоколів. Станом на 01.07.10 специфічне лікування отримують 27 дітей та 146 дорослих, терапію проводять лікарі, які пройшли навчання з питань АРВ-терапії. Специфічне лікування хворих проводиться з використанням командного підходу, з дотриманням принципів конфіденційності та особистих прав і свобод громадян, визначених чинним законодавством України. Ефективність лікування здійснюється шляхом когортного аналізу груп пацієнтів у термін 6, 12 та 24 місяці від початку лікування відповідно до обліково-звітних форм, затверджених МОЗ України.
Лабораторний моніторинг перебігу ВІЛ-інфекції та АРВ-терапії у 2010 році (біохімічні та гематологічні показники крові) забезпечує лабораторія обласного центру профілактики та боротьби зі СНІДом відповідно до клінічного протоколу. На сьогодні  центр не має власної лабораторної бази, здатної забезпечити дослідження СD4+ та вірусного навантаження, тому проведення цих досліджень  виконує лабораторія Київської міської клінічної лікарні №5. Упродовж I-II кварталу 2010 року проведено 553 СD4+дослідження, вірусне навантаження визначено у 307 пацієнтів, обстежено методом ПЛР 52 дитини  - всі вони здорові.
Захворюваність на туберкульоз населення області залишається однією з актуальних медико-соціальних проблем. Враховуючи стійку тенденцію до збільшення кількості захворілих, ситуація виходить за межі суто медичної проблеми і потребує все більшої уваги керівництва всіх рівнів щодо покращання соціальних потреб населення та медичного забезпечення хворих на туберкульоз. Епідеміологічну ситуацію  загострює також  небезпека виникнення епідемії хіміорезистентного туберкульозу, туберкульоз у хворих на СНІД та проблема туберкульозу в пенітенціарній системі.
Незважаючи  на позитивні  зрушення в організації  виконання протитуберкульозних заходів, епідемічна ситуація  по захворюваності на туберкульоз в області  залишається  нестійкою, так як існують умови  для її  погіршення.
Показник охоплення  флюорографічними оглядами  населення становить 280,0 на 1000  (в плані основних заходів управління охорони здоров’я   ставиться завдання  не менше 600 на 1000 дорослого населення).
Низький показник охоплення  населення   флюорообстеженням  в Ємільчинському,  Коростенському,  Ружинському  районах.
При  профілактичних флюорографічних  оглядах, за даними звітів  лікувально-профілактичних закладів  області,      виявлено 70% хворих на туберкульоз.
Низький показник виявляємості в таких  4 районах:
Коростенський – 25%,  
Коростишівський – 36%,
Баранівський – 46%,
Ружинський – 60%.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів, наказу МОЗ України флюорографічними оглядами  охоплено  72,4 тис. осіб, що  відносяться до групи  ризику по  захворюванню на туберкульоз.
В цілому  по області  організація і рівень  обстеження  вищезазначеної категорії осіб знаходяться на задовільному рівні:
- за  медичними показами оглянуто 68% від підлягаючих,
- за соціальними ознаками оглянуто  70% від підлягаючих.
Однак, у ряді районів  здійснюється недостатній контроль  обстеження  тої чи іншої категорії хворих.
Медична група ризику:
- хворі на цукровий діабет: Бердичівський р-н – 20%, Черняхівський р-н – 43%,  Коростишівський р-н – 48%;
- ВІЛ-інфіковані: Коростенський р-н – 42%, Радомишльський р-н – 50%, м.Житомир – 54%;
- хворі, які перебувають  під наглядом  нарколога: м.Житомир – 22%, м.Коростень – 34%, Черняхівський р-н – 44%.
Організація обстеження осіб, що відносяться  до соціальної групи ризику, повинна здійснюватись у тісній  співпраці з  соціальними службами, організаціями Товариства Червоного Хреста,  працівниками установ  кримінально-виконавчої системи, міністерства внутрішніх справ, управління праці та соціального захисту, закладами міграційної служби.
Аналіз  обстеження вказаної групи  свідчить  про недоліки в організації  цієї роботи, незадовільну співпрацю:
- так особи, які звільнені з кримінальних установ, обстежені в м.Житомирі – 27%, Брусилівському р-ні – 33%, м.Бердичеві – 48%;
- особи, які  перебувають  на обліку в кримінальних установ:  Вол.-Волинський р-н – 35%, Ружинський р-н – 49%, м.Коростень – 58%;
- особи, які  зареєстровані в центрі зайнятості: Вол.-Волинський р-н – 25%, Брусилівський р-н – 41%, Народицький р-н – 55%.
Організація цієї роботи не потребує додаткових фінансових затрат.


Туберкулінодіагностикою охоплено  понад 110 тис. дитячого населення від 1 до 17 років.
Показник охоплення становить:
- дітей  від 1 до 14 років – 447 на 1 тис. дитячого населення,
- від 15 до 17  років – 506 на 1 тис. підліткового населення.
Низький показник охоплення туберкулінодіагностикою:
Вол.-Волинський р-н- 104,1
Бердичівський р-н - 207,6
Черняхівський р-н - 218,0
Овруцький р-н     - 230,0
м. Житомир    - 327,0
Туберкулін  закуповується за кошти місцевого бюджету.
В результаті  проведеної  туберкулінодіагностики виявлено 939 дітей з віражем  туберкулінової проби.
За інформацією з ра-йонів, всі  діти  пройшли  або проходять курс  хіміопрофілактики, 380 дітей – в  умовах протитуберкульозного санаторію.
Завдяки вищезазначеним заходам, за 6 місяців поточного року  вперше  зареєстровано 550 випадків активного туберкульозу. Показник захворюваності становить 42,5 на 100 тис.населення (6 місяців 2009 р. – 40,7), а серед сільського населення  - 55,4 і 48,5 відповідно.
Найбільші показники  захворюваності:
Брусилівський р-н -79,7
(2009р.-18,1)
Радомишльський р-н -65,6 (44,0)
Черняхівський р-н -54,2        (31,6)
Коростенський р-н-53,4           (47,3)
За звітний період захворіло 10 дітей від 0-14 років, що  становить 4,9 на 100 тис.дитячого нас. ( на рівні  аналогічного періоду  2009 року).  Захворюваність дітей 15 – 17 років за 6 місяців 2010р. зменшилась у 2 рази ( з 14,9 на 100 тис.дитячого населення, до 7,8).  
За 6 місяців поточного року  відмічається незначне  покращення ситуації з деструктивним туберкульозом, так в 2009 р.  показник складав 37,2%, в поточному  періоді - 33,3 %.
У І півріччі 2010 року обласний протитуберкульозний диспансер серед районів та міст області розподілив 600 путівок для лікування та оздоровлення дітей в ОДПТС „Лісовий берег” Житомирської обласної ради, із них використано 90%, що на 5% менше, ніж у І півріччі 2009 року.Вкрай незадовільно використали путівки такі райони: Ємільчинський – 12,5%, Коростишівський – 21%, Олевський – 23%, Червоноармійський – 43%, Баранівський – 50%. Викликає занепокоєння цей розділ роботи в Ружинському районі, за І півріччя 2010 року на оздоровлення направлена лише одна дитина. У І півріччі 2010 року в області з віражем туберкулінових проб виявлено 809 дітей 0-14 років та 130 дітей 15-17 років. Оздоровлено в ОДПТС „Лісовий берег” відповідно 67 дітей (8%)  та 16 підлітків (12%). Така ситуація загрожує підвищенням захворюваності на туберкульоз дітей області. Погіршилась ситуація також із направленням на  оздоровлення тубхворих у санаторій „Лісова казка”. Так, за І півріччя 2010 року лише Овруцький тубдиспансер використав усі путівки. Дещо знизилася активність у роботі Брусилівського, Володарсько-Волинського районів та м.Бердичева. Вкрай незадовільні показники в Лугинському, Ружинському, Народицькому, Олевському, Попільнянському, Червоноармійському, Черняхівському, Бердичівському, Баранівському, Романівському районах та м.Коростені.  
За 6 місяців 2010 р. від  активного туберкульозу  померло 64 хворих (78 – за 6 місяців 2009р.), що становить 5,0 на 100 тис.населення (6 місяців 2009р. – 6,0).
Високий показник смертності в наступних районах:
Брусилівський     - 37,3
Ємільчинський     - 13,7
Житомирський     - 13,2
Коростенський     - 10,2
До року спостереження померло 9 хворих, за 6 місяців 2009р. – 19, вдома – 13, в 2009 р. – 21. Вдома померли в м.Житомирі – 3 особи, Житомирському районі – 2 особи, м.Бердичеві – 2 особи , по 1 хворому –  в Андрушівському,  Коростенському,  Коростишівському, Малинському, Черняхівському районах, м.Коростені.
Ще один інтегрований показник стану здоров’я – інвалідність.  Рівень первинної інвалідності осіб працездатного віку складає 33,4 на 10 тис. працездатного населення  проти 32,4 за аналогічний період минулого року. Рівень первинної інвалідності дитячого населення становить 11,77 на 10 тис. дитячого населення проти 13,0 за аналогічний період 2009 року.
Показник захворюваності на злоякісні новоутворювання за І півріччя 2010 року   зріс на 4,3% і складає  124,5 на 100 тис. населення проти 119,1 за аналогічний період минулого року, в т.ч. серед сільських жителів залишається на рівні минулого року  – 117,1.
Показник смертності від онкологічних захворювань зріс на 15%  і складає  70,2 на 100 тис. нас. проти 59,7 у 2009 році.
Питома вага занедбаних випадків онкозахворювань (візуальні форми) у ІІІ-ІV ст. дещо зросла -17,3% ( проти  15,3% за аналогічний період 2009 року), в т.ч. серед сільських жителів відбувся ріст на 28,3%  - 22,6% проти 16,2% у 2009 році. Питома вага занедбаних випадків у ІV ст. захворювання дещо знизилась і становить 16,8% ( у 2009 році – 17,3%).  Питома вага раку шийки матки ІІІ-ІV ст. серед вперше виявлених зросла у 3 рази  з 8,5% до 28,6% , аналогічна ситуація і серед сільських жителів.  Питома вага раку молочної залози ІІІ-ІV ст. зросла у сільських жителів – 32,3% (проти 27,6%  у 2009 році).
Потребує негайних заходів ситуація щодо залучення донорів у Чуднівському, Брусилівському, Ємільчинському, Житомирському, Народицькому, Попільнянському, Бердичівському, Черняхівському, Малинському районах, мм. Житомирі, Малині.
Станом на 26.07.2010 року  в області залишились неакредитованими заклади:  комунальне підприємство «Стоматологічний центр» смт. Черняхів (єдиний заклад у області, який взагалі не акредитувався),  міська лікарня  смт. Городниця.
Нагадаємо, що надання лікувально-профілактичної допомоги в неакредитованих закладах охорони здоров’я є порушенням ст. 16, 33 Закону України «Основи законодавства про охорону здоров’я» та порушенням постанови Кабінету Міністрів України від 15 липня 1997 року №765 «Про затвердження порядку Державної акредитації закладів охорони здоров’я».
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
- Складна демографічна ситуація, значне постаріння населення, погіршення стану здоров’я населення.
- Складна епідеміологічна ситуація щодо туберкульозу, ВІЛ-інфекції/СНІДу та онкозахворювань.
- Недостатнє укомплектування штатних посад медичних працівників, передусім у сільській місцевості.
- Відсутність нормативно-правового регулювання платних медичних послуг і чіткого визначення видів і обсягів медичної допомоги, забезпеченої бюджетним фінансуванням.
- Недостатнє забезпечення лікарськими засобами, іншими матеріалами, харчуванням тощо певних категорій хворих (онкохворі, хворі на цукровий діабет, діти, хворі на фенілкетонурію та ін.).
- Низька середня заробітна плата лікарів, фельдшерів і медичних сестер (менша, ніж у промисловості та в освіті).
- Недостатнє бюджетне фінансування галузі охорони здоров“я (забезпечуються лише видатки на оплату праці та витрати на енергоносії).
- Обмежене фінансування заходів державних програм у галузі охорони здоров’я.
- Незадовільний стан матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я.
- Недостатнє забезпечення санітарним транспортом установ первинної медико-санітарної ланки.
Перспективи розвитку передбачені у плані – графіку реформування охорони здоров’я на 2011 -2014 роки  області згідно з програмою економічних реформ України Президента України.
План – графік
реформування охорони здоров’я Житомирської області на 2011 -2014 роки
1.Завдання: підвищення якості медичних послуг
Заходи :
1.1. Утворення відділів охорони здоров’я райдержадміністрацій
До кінця 2010 року
Райдержадміністрації
1.2. Впровадження клінічних протоколів, розробка локальних протоколів
До кінця 2010 року
Управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.3. Впровадження системи індикаторів якості роботи медичних закладів всіх рівнів надання медичної допомоги
Після отримання наказу МОЗ України
Управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.4. Забезпечення контролю за дотриманням відповідності закладів охорони здоров’я акредитаційним вимогам
2011–2014 рр.
Управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.5. Посилення відповідальності за якість надання медичних послуг під час проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів населення
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.6. Запровадження системи оплати праці медичних працівників залежно від обсягу і якості надання медичної допомоги
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.7. Укомплектування кадра-ми лікарських амбулаторій та фельдшерсько-акушерських пунктів
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.8. Створення належних соціально – побутових умов медичним працівникам, у т.ч. забезпечення службовим житлом
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.9. Впорядкування  ліжкового фонду закладів охорони здоров’я з подальшим виходом за галузеві та відомчі межі
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.10. Сприяння оптимізації мережі закладів охорони здоров’я
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.11. Створення міжрайонних пологових, хірургічних, кардіологічних центрів
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, головне управління економіки, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.12. Створення госпітальних округів із визначенням лікарень інтенсивної допомоги, планового лікування, реабілітаційного лікування, паліативної допомоги, соціального догляду
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне управління економіки, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
1.13.Запровадження закупівлі медичних послуг на контрактній основі
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне управління економіки, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2. Завдання: підвищення доступності медичних послуг
Заходи :
2.1. Розмежування первинного, вторинного та третинного рівнів надання медичних послуг
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.2. Створення комунальних неприбуткових медичних підприємств
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.3. Створення центрів первинної медико- санітарної допомоги (від 30 до 100 тис.нас. – 1 центр ПМСД, від 100 до 500 тис.нас. – 2 центри, більше 500 тис.нас. – один центр на кожні 300 тис.нас.)
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.4. Відкриття закладів сімейної медицини
Згідно з планом обласної програми розвитку сімейної медицини
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.5. Забезпечення оснащення закладів охорони здоров’я згідно з табелями оснащення
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.6. Створення відділень сестринського/ соціального догляду, хоспісів
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне управління праці та соціального захисту населення, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.7. Відкриття пунктів тимчасового базування швидкої допомоги
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.8. Сприяння розвитку приватного сектору медичних послуг
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.9. Забезпечення доступу до державного фінансування приватного сектору на конкурсній основі
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
2.10. Створення соціальних аптечних закладів, насамперед у сільській місцевості
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми
3. Завдання: поліпшення ефективності державного фінансування
Заходи :
3.1. Повернення сільських закладів охорони здоров’я у спільну комунальну власність територіальних громад районів
Після внесення змін до Бюджетного кодексу України
Райдержадміністрації, головне фінансове управління.
3.2. Впровадження єдиної методики розрахунку медичних послуг та єдиних національних тарифів
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне управління економіки, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
3.3. Перехід від кошторисного фінансування до самостійного перерозподілу коштів
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
3.4. Підвищення частки фінансування первинної допомоги до 30% від загального обсягу фінансування медичних послуг
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
3.5. Стимулювання проведення профілактичних заходів (виділення коштів на профілактичну роботу, проведення суцільної диспансеризації населення)
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, головне фінансове управління, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
4. Завдання: створення стимулів для здорового способу життя населення та здорових умов праці
Заходи:
4.1. Перехід до міжвідомчих і міжсекторальних програм формування здорового способу життя
Після отримання нормативних документів
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління охорони здоров’я облдержадміністрації
4.2. Створення умов для здорового способу життя населення
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, управління у справах молоді та спорту
4.3. Стимулювання працівників, які ведуть здоровий спосіб життя
2011-2014 рр.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми, профспілки, виконавча дирекція обласного відділу Фонду соціального страхування (за згодою)