«Медична реформа в Україні. Оптимізація мережі закладів первинної медико-санітарної допомоги населенню області» - такою була тема засідання Регіональної дорадчої ради Національного конгресу органів місцевого самоврядування Житомирської області.

2013_02_11_01
2013_02_11_02

 

На черговому засіданні дорадчої ради, яке відбулось під головуванням голови обласної ради Йосипа Антоновича Запаловського, в рамках проекту «Діалог» було проведене обговорення гострої соціальної теми – медичної реформи в Україні та на Житомирщині зокрема. Участь у зібранні взяли представники всіх рівнів місцевого самоврядування області, члени Всеукраїнських асоціацій: районних та обласних рад, міст України та сільських і селищних рад, головні лікарі районних та міських комунальних лікувальних закладів області. Учасники засідання розглянули питання: про оптимізацію мережі закладів первинної медико-санітарної допомоги населенню області, створення лікувальних спеціалізованих центрів, госпітальних округів; про хід реформи служби швидкої медичної допомоги, комплексне обслуговування населення в містах і селищах області.

- Медична реформа безпосередньо зачіпає кожну територіальну громаду та відповідно посилює відповідальність органів місцевого самоврядування, сільських, селищних, міських голів, депутатського корпусу, виконавчих апаратів місцевих рад за її ефективне впровадження, - наголосив Й.А.Запаловський. – Тому нам потрібно визначитись, як ефективно провести в області медичну реформу з максимальною користю для людей.

Й.А.Запаловський, нагадавши, що відповідним рішенням однієї з сесій обласної ради створено Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Житомирської обласної ради, відзначив, що відповідні рішення ухвалено й на сесіях районних та міських рад.

- Загалом же реформа медичної служби України назріла давно, адже діюча модель системи охорони здоров’я недієздатна в умовах розвитку ринкової економіки, держава неспроможна в повному обсязі фінансово її підтримувати. Відтак наразі потрібна більш гнучка система реагування на потреби регіонів та місцевої громади. Галузь охорони здоров’я в першу чергу потребує реформування первинної медико-санітарної допомоги та створення відповідних сучасно оснащених підрозділів екстреної медичної допомоги. В цьому контексті перед нами, представниками органів влади, органів місцевого самоврядування, перед місцевими громадами постає ряд серйозних викликів: погані дороги, автопарк, який давно відпрацював свій термін тощо. Й за вирішення цих питань відповідаємо ми всі особисто – ми маємо спрацювати так, щоб новостворений центр екстреної медицини функціонував бездоганно. Нам, зокрема, треба потурбуватись про виділення з місцевих бюджетів коштів для оновлення матеріально-технічної бази. Необхідно також вирішувати кадрову проблему у первинній ланці, де – й це давно не секрет - протягом останнього десятка років не затримуються висококваліфіковані спеціалісти через погані умови праці, низьку заробітну плату, відсутність житла. Ці та інші проблеми галузі потрібно вирішувати спільно з громадою області.

За словами Й.А.Запаловського, розвитку медичної галузі Житомирщини обласна рада, депутатський корпус, облдержадміністрація приділяють багато уваги. Так, на видатки охорони здоров’я минулоріч із обласного бюджету було передбачено 400 мільйонів гривень, що на чверть більше, ніж у попередньому році.

- Цього ж року видатки охорони здоров’я становлять понад півмільярда гривень, - повідомив голова обласної ради. - Галузь охорони здоров’я обрана пріоритетною щодо першочергового фінансування з обласного бюджету. Тому ми й надалі будемо робити все для того, щоб максимально матеріально допомагати галузі медицини в придбанні сучасного обладнання та вирішувати питання життєдіяльності фахівців галузі. Це наше завдання і ми з вами разом будемо над ним працювати.

Директор департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації Олександр Михайлович Торбас, виступивши з проектом реформування медичної галузі області, насамперед подякував владі за сприяння роботі зі втілення нових підходів.

- Реформування галузі охорони здоров’я в Україні проводиться заради людини, - висловив він своє переконання. – Адже його мета - поліпшення здоров’я населення, забезпечення рівного та справедливого доступу всіх громадян до медичних послуг належної якості. Існуюча система надання медичної допомоги не відповідає потребам суспільства, відтак не влаштовує ні пацієнта, ні лікаря, ні саму державу.

Як відзначив О.М.Торбас, за Національним планом дій (із реформування системи охорони здоров’я) протягом минулого року було передбачено завершення реорганізації первинної медичної допомоги - формування мережі ПМСД. Тож було створено Центр у Новоград-Волинському районі, прийнято рішення зі створення Центрів у Баранівському, Володарсько-Волинському, Олевському, Романівському та Чуднівському районах.

- Також Національний план дій передбачає підготовку до модернізації екстреної медичної допомоги та створення системи надання екстреної медичної допомоги, - додав він. – Тому з першого січня 2013 року в нашій області створено Центр екстреної медичної допомоги. За законодавством, центри утворюються шляхом реорганізації всіх існуючих підрозділів служб ШМД, медицини катастроф і санітарної авіації, їх об’єднання зі створенням єдиної потужної оперативно-диспетчерської служби. Вся інформація з території області надходить в один центр – єдина диспетчерська служба, оснащена сучасною технікою, контролює пересування бригад, їх місцеперебування для оперативного забезпечення та вчасного приїзду. Реформування не передбачає скорочення виїзного персоналу та кількості виїзних бригад - відбувається оптимізація управлінського та допоміжного персоналу за рахунок централізації частини функцій у єдиній обласній структурі. Головною ідеєю є фінансування служби екстреної допомоги з обласного - більш потужного – бюджету.

Крім того, за повідомленням керівника галузі охорони здоров’я області, Національний план дій також включає підготовку до модернізації вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, завершення реєстрації центрів первинної медичної допомоги, приведення ліжкового фонду закладів охорони здоров’я у відповідність до потреб населення.

- Структурна реорганізація первинного рівня передбачає проведення чіткого структурного, фінансового і функціонального розмежування первинної та вторинної медичної допомоги; створення мережі установ первинного рівня переважно у вигляді амбулаторій ЗПСМ та їх обладнання відповідно до табелів оснащення; створення центрів ПМСД, - сказав він. - Відповідно до Стратегії розвитку області на період до 2015 року також проводиться запланована реорганізація фельдшерсько-акушерських пунктів, сільських лікарських амбулаторій та дільничних лікарень в амбулаторії сімейного лікаря, реформуються малопотужні ФАПи (ФП) шляхом об’єднання їх в один заклад із урахуванням кількості населення після проведення роз’яснювальної роботи серед громадськості. Так, наприклад, відбулося об’єднання ФП у Романівському районі - з 18 закладів створено дев’ять, у Любарському районі з шести ФП створено три ФАПи, у Бердичівському районі два ФП об’єднані в один ФП.

Директор департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації ознайомив учасників зібрання також із подальшим утворенням госпітальних округів - мережею закладів охорони здоров’я, розташованих на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, які забезпечують потребу населення відповідних територій у вторинній та невідкладній (екстреній) медичній допомозі. О.М.Торбас, зокрема, наголосив, що госпітальний округ створюється з урахуванням потреб населення в медичному обслуговуванні, прогнозів попиту на медичні послуги, а також із дотриманням принципу географічної доступності.

О.М.Торбас висловив сподівання на подальшу співпрацю з владою області.

- Адже успіх і темп реформи в охороні здоров’я залежить від зацікавленості та погодженості дій органів влади всіх рівнів, підготовленості та вмотивованості керівників органів та закладів охорони здоров’я, - наголосив він.

Головний лікар комунальної установи «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» обласної ради Анатолій Миколайович Сова виступив перед учасниками зібрання з повідомленням про стан реформування служби, відзначивши головні проблеми, які доводиться вирішувати в цьому процесі (детальний виступ читайте в одному з наступних номерів газети – авт.).

- Так, зокрема, за нормативами на Житомирщині має бути не менше 240 автомобілів екстреної допомоги, - сказав він. - Минулоріч був проведений аудит, за результатами якого на обласному балансі перебували 172 автівки – зараз же їх лише 146. Заявлені на цей рік плани уряду щодо придбання нових автомобілів (близько 1100 на всю Україну) дозволяють розраховувати, що область отримає їх близько 40.

Заступник голови облдержадміністрації Віктор Степанович Балюрко при цьому наголосив, що необхідно серйозно поставитись до питання експертної оцінки наявного автопарку, аби мати вагомі аргументи для отримання нових автомобілів. Голова постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров’я, соціального захисту населення та у справах ветеранів, головний лікар обласної клінічної лікарні імені О.Ф.Гербачевського Михайло Іванович Борщівський додав, що на даному етапі важливо докласти всіх професійних зусиль, щоб розпочата справа була доведена до логічного завершення і, відповідно, населення відчуло реальне покращення якості медичного обслуговування.

За результатами засідання прийнято рішення звернутись до депутатів обласної ради для подальшого їх звернення з відповідною заявою до Кабінету Міністрів.

- Забезпечення тісної координації зусиль органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади, узгодження загальнодержавних та регіональних інтересів сприятиме ефективному вирішенню проблем та, відповідно, покращенню якості життя людей у кожній територіальній громаді – зокрема, на Житомирщині, - підсумував Й.А.Запаловський. - А це і є головним завданням влади.

Вікторія Паламарчук.